Filozofia nauk ścisłych i społecznych WF-FI-PSYCH-WA22
Wykład ma charakter wprowadzający w tematykę z zakresu filozofii nauki. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z główną problematyką tego działu filozofii, poznają jej główne teorie oraz zagadnienia. Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć prezentowane będą w ich kontekście historycznym, dzięki czemu student będzie miał okazję zapoznać się z tym, w jaki sposób rozwijała się refleksja filozoficzna na temat nauki. Ze względu na to, że filozofia nauki głównie dotyka problematyki związanej z naukami ścisłymi, tematyka wykładów zostanie rozszerzona również o kwestie związane z filozofią nauk społecznych. Uczestnicy zajęć będą mieli okazje zapoznać się z problemami metodologii nauk społecznych i humanistycznych oraz poznać wybrane koncepcje badania społeczeństwa.
Aby ułatwić słuchaczom wdrożenie się w tematykę wykładu, zostanie on podzielony na dwie części. Część pierwsza będzie miała charakter historyczny i poruszać będzie zagadnienia związane z rozwojem nauk społecznych i humanistycznych. W tej części studenci zapoznają się z wybranymi sposobami badania społeczeństwa, poznają wybranych myślicieli, którzy przyczynili się do rozwoju nauk społecznych, oraz będą mieli okazję zapoznać się z przedłożeniami filozoficznymi, na których opierali oni swoje koncepcje metodologiczne. Część druga poruszać będzie stricte problematykę filozofii nauki. W trakcie tej części omówione zostaną podstawowe problemy, zagadnienia i teorie filozofii nauki. Problematyka poruszana w tej części będzie obrazowana przykładami z części pierwszej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]
Liczba ECTS: 2
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny kontekst teorii z zakresu filozofii nauki i metodologii nauk społecznych;
2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii nauki;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z wykorzystywaniem koncepcji metodologicznych i filozoficznych do badania społeczeństwa.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące filozofii nauki;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z wykorzystywaniem różnych metod badawczych w naukach społecznych.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii nauki;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach każdorazowo poświadczoną wpisem na listę obecności wg skali:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności – 2
2. Ocena z zaliczenia ustnego
Inne szczegółowe informacje zostaną podane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z egzaminu końcowego lub prezentacji (2/3)
Literatura
Literatura podstawowa:
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008
Sady W., Spór o racjonalność naukową, Wydawnictwo UMK, 2013
Literatura uzupełniająca:
Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 1994
Skarbek W., W., Wybrane zagadnienia metodologii nauk społecznych, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalskich 2013
Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: