Ćwiczenia z propedeutyki filozofii i lektury tekstów WF-FI-PLT
Wiedza: student wie jaką dziedziną wiedzy jest filozofia, jak kształtowało się myślenie filozoficzne na przestrzeni wieków, zna podstawowe nurty filozoficzne i rozumie ich idee w paradygmacie realne - idealne. Zna i potrafi wymienić najważniejszych myślicieli i filozofów od starożytności do współczesności. Umie że zrozumieniem czytać i omawiać podstawowe dla kultury humanistycznej teksty filozoficzne.
Umiejętności: student potrafi zrozumieć i wyjaśnić podstawowe przedstawione na zajęciach definicje filozofii, metafizyki i ontologii, potrafi omówić kluczowe problemy filozoficzne (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność) w perspektywie historyczno-filozoficznej. Słucha ze zrozumieniem ustnych prezentacji tematów zajęć, idei i argumentów dotyczących powstania filozofii jako nauki i stanowiących ją głównych tematów. Potrafi uzasadnić i znaleźć argumenty na rzecz uprawiania filozofii zarówno jako nauki jak i egzystencjalnej refleksji nad światem.
Kompetencje: znajomość podstawowej wiedzy na temat tego czym jest filozofia jako nauka i jaką zajmuje się problematyką. Student ma zdolność racjonalnej argumentacji na rzecz zajmowania się filozofią i jej konkretnych zastosowań zarówno w sytuacjach egzystencjalnych jak i rozwiązywaniu problemów społecznych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu historii filozofii oraz metodykę pracy naukowej
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość istotnych zagadnieniach historii filozofii
EK 3 - student posiada wiedzę na temat ważnych dyskusji i problemów mających znaczenie dla rozwoju współczesnej filozofii i kultury
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi analizować i prezentować tekst filozoficzny
EK 5 - student posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie zagadnienia filozoficzne oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne
EK 6 - student umie samodzielnie znajdować i odpowiednio wykorzystywać rzetelne źródła informacji z zakresu filozofii
Kompetencje:
EK 7 - student umie samodzielnie przeprowadzić pracę realizującą zadanie badawcze i indywidualnie przeprowadzić projekt naukowy
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach i formułując własne wypowiedzi
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz.
Przygotowanie referatu: 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.
Suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy ( EK 1-3):
Metoda dydaktyczna: prezentacja metod analizy tekstów filozoficznych, elementy wykładu, samodzielna i wspólna na zajęciach analiza tekstów, dyskusja
Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prezentacja referatu
Efekty umiejętności (EK 4-6):
Metoda dydaktyczna: przeprowadzanie analiz wybranych tekstów z historii filozofii z udziałem studentów i dyskusja ze studentami
Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prezentacja referatu
Efekty kompetencji (EK 7-8):
Metoda dydaktyczna: dyskusja ze studentami
Weryfikacja: aktywność na zajęciach, prezentacja referatu, kolokwium pisemne z tekstów ćwiczeń
Zaliczenie na ocenę:
Zaliczenie uzyskuje się na ostatnich zajęciach. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywna obecność na ćwiczeniach, samodzielne przygotowanie i prezentacja referatu, zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną (3) kolokwium pisemnego z tekstów ćwiczeń.. Dopuszczalne są 3nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
Józef Maria Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu
Stefan Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany
Stefan Swieżawski, Byt. Zagadnienie metafizyki tomistycznej, Kraków 1999
P. Lenartowicz, J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych,
Wprowadzenie do filozofii, red. M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka, P. Jaroszyński, Lublin 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: