ML: Phenomenology in Central Europe - Sources and Developments WF-FI-PLOTKAW-20-PCE
Fenomenologia jest jednym z najważniejszych współczesnych kierunków w myśli filozoficznej, której początek dał Edmund Husserl. Relatywnie szybko jego filozofia spotkała się z recepcją w Europie Środkowej. Było to spowodowane tym, że wielu filozofów z tej części Europy studiowało w Niemczech i po powrocie do swoich krajów pochodzenia, stosowali metody opracowane przez Husserla do własnych, oryginalnych badań. O popularności Husserl w Europie Środkowej świadczy fakt, że "Badania logiczne", jego podstawowe dzieło, zostało przełożone już 1911 roku na język rosyjski (było to pierwsze tłumaczenie dzieła Husserla na język obcy). Także w Polsce podejmowano wysiłki translatorskie, co wiązało się z faktem, że we Lwowie filozofię nauczał Kazimierz Twardowski - twórca Szkoły Lwowsko-Warszawskiej - który sam kształcił się u Fraza Brentana - nauczyciela Husserla. Podobna sytuacja była w odradzającej się na początku XX wieku Czechosłowacji - tzw. Szkoła Praska dyskutowała z Husserlem. Celem wykładu jest przedstawienie źródeł i głównych rozwoju fenomenologii w Europie Centralnej. Wykłady będą poświęcone myśli podstawowych filozofów popularyzujących fenomenologię w tej części Europy, w tym Romanowi Ingardenowi, Leopoldowi Blausteinowi, Janowi Patoćce, czy Gustawowi Spetowi. Poza tym na wykładzie planuje się prezentację źródeł fenomenologii w dyskusji z tradycją Brentana, Szkołą Lwowsko-Warszawska, czy też Szkołą Praską. Prezentacji będą podlegały także wybrane tematy fenomenologii powojennej, w tym konfrontacja z marksizmem w okresie komunizmu, czy też inne koncepcje autorskie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawową i zaawansowaną terminologię filozoficzną z zakresu fenomenologii; student identyfikuje głównych filozofów związanych z ruchem fenomenologicznym w Europie Środkowej; student tłumaczy przyczyny przemian głównych pojęć Husserla w ich przeformułowaniach w wybranych nurtach fenomenologii w Europie Środkowej; student charakteryzuje główne nurty rozwoju wczesnej fenomenologii w Polsce i innych, wybranych krajach Europy Środkowej
Umiejętności: student opracowuje podstawową terminologię z zakresu fenomenologii; student klasyfikuje poszczególne nurty recepcji myśli Husserla; student rozpoznaje motywy w głównym odczytaniach fenomenologii w Europie Środkowej
Kompetencje: student ma świadomość dziedzictwa fenomenologii we współczesnej filozofii; student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii nt. jednoznacznych wpływów na danych myślicieli
ECTS:
aktywność na platformie e-learningowej: 30
przygotowanie do zajęć: 30
samodzielna opracowanie tekstów: 30
konsultacje: 30
przygotowanie do egzaminu: 30
SUMA GODZIN: 150 [120 : 30 (25) = 6]
LICZBA ECTS: 6
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny; wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; pogadanka; zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej za pomocą platformy MS Teams (2/3) i asynchronicznej za pomocą platformy MOODLE (1/3)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1) "Early Phenomenology in Central and Eastern Europe: Main Figures, Ideas, and Problems," eds. Witold Płotka and Patrick Eldridge, Dordrecht: Springer 2020.
2) W. Płotka, From Psychology to Phenomenology (and Back Again): A Controversy over the Method in the School of Twardowski, „Phenomenology and the Cognitive Sciences” 19 (1): 141–167, https://doi.org/10.1007/s11097-019-09620-x.
3) W. Płotka, A Controversy over the Existence of Fictional Objects: Husserl and Ingarden on Imagination and Fiction, „Journal of the British Society for Phenomenology” vol. 51, no. 1 (2020): s. 33–54.
4) W. Płotka, Reduction and the Question of Beginnings in Husserl, Fink and Patočka, „Human Studies” 41 (4) (2018): 603–621, https://doi.org/10.1007/s10746-018-09482-3.
5) W. Płotka, Early Phenomenology in Poland (1895–1945): Origins, Development, and Breakdown, „Studies in East European Thought” vol. 69 (1) (2017): 79-91, https://doi.org/10.1007/s11212-017-9274-0.
6) W. Płotka, Phenomenology, Community, Participation: A Critical Analysis of Wojtyła’s Early Theory of Solidarity, „Filosofija. Sociologija” T. 30. Nr. 3 (2019): 174–182, https://doi.org/10.6001/fil-soc.v30i3.4039.
7) W. Płotka, Praxis, the Body, and Solidarity: Some Reflections on the Marxist Readings of Phenomenology in Poland (1945–1989), „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” vol. 20 (1) (2019), s. 178-195, https://doi.org/10.26881/maes.2019.1.09 (ISSN: 2084-2937 print/ 2354-0389 online).
8) H. Spiegelberg, The Phenomenological Movement, Dordrecht: Kluwer 1999.
9) W. Płotka, Beyond Ontology: On Blaustein's Reconsideration of Ingarden's Aesthetics, "Horizon. Studies in Phenomenology" 9(2) (2020).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: