MA Seminar 3 WF-FI-PCECE-MCDE3
Pierwszym celem seminarium jest rozważenie wybranych aspektów problematyki badanej w obszarze filozofii moralnej. W części pierwszej omówiony zostaje ogólny zarys kwestii rozważanych w podstawowej literaturze przedmiotu. Szczególna uwaga zwrócona zostaje na możliwość zdefiniowania przedmiotu etyki, jak również określenia głównych tradycji etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich kluczowych założeń . Następnie zaprezentowane zostają najważniejsze stanowiska we współczesnych sporach metaetycznych. W pierwszej kolejności omawiane są trzy koncepcje – moralny intuicjonizm, emotywizm oraz preskryptywizm. W ramach analizy poszczególnych propozycji teoretycznych wyeksponowane zostaną łączące się z nimi dylematy. Dyskusję wokół koncepcji non-naturalistycznych uzupełni prezentacja ujęć alternatywnych: współczesnego naturalizm etycznego, odnowionej teorii prawa naturalnego (J. Finnis) oraz amerykańskiego komunitarianizmu (A. Macintyre). Omawianiu kolejnych stanowisk metaetycznych towarzyszyć bedzie przedstawienie na ich tle wybranych zagadnień etyki szczegółowej.
W ramach realizacji drugiego celu seminarium omawiane będą postępy studentów w przygotowaniu prac magisterskich. Na koniec zaplanowanego cyklu zajęć studenci przedstawią szczegółowy plan własnych prac magisterskich.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Postawy - ukształtowanie postawy racjonalnej oceny moralnych zachowań człowieka.
Kompetencja – umiejętność systematycznego przedstawiania podstawowych dylematów związanych z filozofią moralną, umiejętność pisania tekstu akademickiego
Wiedza – znajomość podstawowych problemów/alternatywnych rozstrzygnięć/metod uzasadniania stosowanych w obszarze etyki
Kryteria oceniania
Assessment based on: active participation in classes, knowledge of subject-matter covered in particular items from the reading list, presenting a specific plan of MA thesis.
ZAJĘCIA ZDALNE, SYNCHRONICZNE, PROWADZONE ZA POMOCĄ APLIKACJI MicroSoftTeams
Literatura
1. A. MacIntyre, A Short History of Ethics, 2002. (excerpts)
2. A. MacIntyre, After Virtue, Oxford University Press, 1996. (excerpts)
3. Aristotle, Nicomachean Ethics, McGraw-Hill, 2012 (excerpts)
4. I. Kant, Foundations for the Metaphysics of Morals, (excerpts)
5. Smith, A., The theory of moral sentiments (excerpts)
6. Moore, G. E., Principia Ethica, (excerpts)
7. R. M. Hare, Moral Thinking. (excerpts)
8. Michael Walzer, “Just and Unjust Wars” , Basic Books, 2015
9. Michael Walzer, "Arguing About War", Yale University Press, 2004
10. Ludwik Ehrlich, "Works of Paul Vladimiri" (A Selection), Vol.I – III, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, 1968
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: