MA Seminar 2 WF-FI-PCECE-MCDE2
Tytuł seminarium zapożyczony jest z niedawnej antologii pod redakcją M. Steupa, J. Turri i E. Sosy obejmującej kilkanascie bieżących sporów w dziedzinie epistemologii, na przykład: (1) o miejsce (prymat) doświadczenia w strukturze wiedzy;(2) o domknięcie (lub nie) wiedzy względem relacji logicznego wynikania; (3) o rolę kontekstu w powstawaniu wiedzy; (4) współczesne wersje sceptycyzmu; (5) o istnienie wiedzy a priori; (6) o pojęcie i kryteria uzasadnienia; (7) o pojęcie świadectw empirycznych; (8) o pojęcia i kryteria prawdy.
W każdej z tych kwestii czytane będą teksty przedstawiające opozycyjne poglądy. W czasie analizy tych dyskusji będzie powstawała lista nierozwiązanych problemów, które stana się propozycjami na prace magisterskie, dla tych uczestników, którzy zdecydują się na poświęcenie swoich prac problemom epistemologicznym. Dalsze lektury będą w dużej mierze kształtowane przez te wybory.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Studenci poznają współczesną tradycję epistemologiczną jako pewne pole otwartych sporów. Poznają również problemy, które są wspólne dla analitycznej i pozaanalitycznej tradycji filozoficznej, w szczególności problem prawdy, przekonania i racjonalności. Poznają też problemy łączące epistemologię z filozofią nauki, aksjologia i teorią działania. Zrozumieją podobieństwa i różnice pomiędzy epistemologią i kognitywistyka.
Umiejętności: Studenci będą się doskonalić w analizach pojęciowych i logicznych; nauczą sie sprawnie operować analityczną aparaturą pojęciową i przede wszystkim wyszukiwać problemy nierozwiązane lub rozwiązane pozornie.
Postawy: Studenci zdobywają podstawy do systematycznej pracy naukowej - przez stosunkowo długi czas będą skupieni na pogłębianiu jednego tematu ucząc się dzielić swą pracę na logiczne fazy i przedstawiać rezultaty tych faz pracy nie tracąc z oczu całości.
Kryteria oceniania
Wymagania w pierwszym roku seminarium: (1) praca pisemna oparta na dodatkowych własnych lekturach, zwykle związana z wybrana tematyka racy magisterskiej; (2) dokonanie wyboru tematu i sporządzenie szkicu planowanej pracy magisterskiej na koniec pierwszego semestru. W drugim roku seminarium magistranci zobowiązani są systematycznie przedstawiać fragment swoich rozważań. Nie można zaliczyć seminarium nie przedstawiając i nie referując fragmentów swoich prac, a jedynie przedstawiając całość na koniec drugiego roku. Całość pracy oczekiwana będzie w końcu kwietnia drugiego roku trwania seminarium - maj est czasem przeznaczonym na korekty.
Literatura
Matthias Steup, John Turri and Ernest Sosa , "Conteporary Debates in Epistemology"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: