Tropy przyjemności: przyjemność we współczesnym świecie WF-FI-OGUN-PLO23
Celem zajęć jest zaznajomienia studenta z filozoficznym zagadnieniem przyjemności zarówno w toku historycznym, jak i systematycznym. Wykład będzie obejmował przegląd stanowisk historycznych na naturę przyjemności, jej funkcje w życiu psychologicznym i moralnym człowieka. Część histotyczna wykładu dotyczyć będzie przede wszystkim okresu starożytnego, Platona w szczególności, także Arystotelesa i Epikura. Dodatkowo, wykład zaprezentuje przegląd stanowisk dyskutowanych współcześnie, szczególnie w obrębie anglosaskiej filozofii analitycznej oraz kognitywistyki. Wśród zagadnień systematycznych zostaną omówione problemy: intencjonalności, motywacji, przyjemności jako emocji, przyjemności jako przekonania i inne. Ponadto, wykład zaprezentuje również problematykę przyjemności w kontekście społecznym i kulturowym.
W cyklu 2023/24_L:
Celem zajęć jest zaznajomienia studenta z filozoficznym zagadnieniem przyjemności zarówno w toku historycznym, jak i systematycznym. Wykład będzie obejmował przegląd stanowisk historycznych na naturę przyjemności, jej funkcje w życiu psychologicznym i moralnym człowieka. Część histotyczna wykładu dotyczyć będzie przede wszystkim okresu starożytnego, Platona w szczególności, także Arystotelesa i Epikura. Dodatkowo, wykład zaprezentuje przegląd stanowisk dyskutowanych współcześnie, szczególnie w obrębie anglosaskiej filozofii analitycznej oraz kognitywistyki. Wśród zagadnień systematycznych zostaną omówione problemy: intencjonalności, motywacji, przyjemności jako emocji, przyjemności jako przekonania i inne. Ponadto, wykład zaprezentuje również problematykę przyjemności w kontekście społecznym i kulturowym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego. Dodatkowo, zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych. Zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia filozoficzne. Absolwent potrafi rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w postaci testu online na platformie Moodle.
50%+1 - 60 = dst
60-67% - dst +
68-80 % - db
81-90 %- db+
91- 100 % - bdb
Literatura
1. W. B. Zieliński, Przyjemność jako źródło wspólnoty
2. A. Lowen, Przyjemność : kreatywne podejście do życia
3. P. Bloom, Przyjemność. Dlaczego lubimy to, co lubimy?
4. Przyjemność „instant” w formatach rozrywkowych z perspektywy procesów poznawczych i emocjonalnych, red. Urszula Woźniak.
5. Homo, qui sentit : ból i przyjemność w średniowiecznej kulturze Wschodu i Zachodu / pod red. Jacka Banaszkiewicza i Kazimierza Ilskiego
6. Przyjemność w kulturze epoki rozumu / pod red. Teresy Kostkiewiczowej.
7. K. Kekes, Enjoyment : the moral significance of styles of life
9. Archibald D. Hart, Thrilled to death : how the endless pursuit of pleasure is leaving us numb
10. B. Levin, Enthusiasms
11. O rozkoszach wszelakich... : od przyjemności do ekstazy w kontekstach kultury / pod red. Katarzyny Łeńskiej-Bąk, Magdaleny Sztandary ; Uniwersytet Opolski.
12. Platon, Fileb
13. P. Martin, Seks, narkotyki i czekolada,
14. K. de Lazari-Radek, Godny pożądania stan świadomości : o przyjemności jako wartości ostatecznej
15. M. Smolak, Peri hēdonēs czyli O przyjemności w Etyce nikomachejskiej (VII 11-14) Arystotelesa : studium egzegetyczne
16. A. Pacewicz, Hedone: koncepcja przyjemności w filozofii Platona
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: