WMSF: Filozoficzne podstawy sporów w bioetyce WF-FI-OGUN-ME22
Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu.
Zajęcia służą analizie fundamentalnych dla dyskursu bioetycznego założeń i ich konsekwencjom w rozwiązaniach szczegółowych problemów.
Prezentowane treści:
1. Natura bioetyki i jej przedmiot
2. Uzasadnianie norm moralnych
3. Moralna ocena czynu
4. Spór o naturę człowieka
5. Świętość a jakość ludzkiego życia
6. Natura medycyny
7. Wartość cierpienia
8. Natura śmierci
9. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.)
W cyklu 2022/23_L:
Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student definiuje istotne dla bioetyki stanowiska filozoficzne i etyczne, zna ich wpływ na rozwiązania szczegółowych zagadnień. Student identyfikuje i rozróżnia metody argumentacji w bioetyce.
Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno-aksjologicznymi.
Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii etycznych, ani ani ich zastosowania w bioetyce
- na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień
- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje poglądy stosowane w argumentacji oraz omawia w sposób poprawny ich wykorzystanie.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie
Umiejętności
- na ocenę 2 (ndst..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.
na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uzasadniania norm bioetycznych, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić
Kompetencje:
Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.
Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny.
Literatura
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015
Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009
Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002
Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007
W cyklu 2022/23_L:
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: