Ontologia WF-FI-N112-ON
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania przez przedstawicieli różnych nurtów filozoficznych, podstawowych problemów ontologicznych, jak kwestia istnienia i istoty, identyczności, jedności, przyczynowości, realizmu ontologicznego i innych. Omawiane będą i porównywane ze sobą przede wszystkim rozwiązania proponowane w metafizyce analitycznej, ontologii fenomenologicznej oraz metafizyce klasycznej (zarówno odmiany esencjalnej, jak i egzystencjalnej).
Jednym z najistotniejszych elementów zajęć będzie uwypuklenie strony metodologicznej omawianych rozwiązań. Chodzi o ukazanie procesu dochodzenia do twierdzeń na dany temat (kontekst odkrycia) oraz sposobów ich uzasadniania (kontekst uzasadniania). Analizowane będą zarówno metody poznania bezpośredniego w ontologii, jak i sposoby poznania pośredniego.
Celem wykładu jest również ukazanie komplementarnego charakteru różnych propozycji ontologicznych, zarówno w świetle odmiennych metod stosowanych do rozwiązania tych samych problemów, jak i często odmienności przedmiotu oraz celu analiz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Wykład:
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 25
przygotowanie do wykładu - 10
przygotowanie do egzaminu - 25
konsultacje - 2
Suma godzin: 92
Punkty ECTS: 3
Ćwiczenia
udział w ćwiczeniach - 15
przygotowanie do ćwiczeń - 5
lektura tekstów - 20
praca pisemna -10
przygotowanie do kolokwium - 10
Suma godzin 60
Punkty ECTS: 2
Wykład + ćwiczenia - punkty ECTS: 5 | W cyklu 2024/25_Z: Wykład:
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 25
przygotowanie do wykładu - 10
przygotowanie do egzaminu - 25
konsultacje - 2
Suma godzin: 92
Punkty ECTS: 3
Ćwiczenia
udział w ćwiczeniach - 15
przygotowanie do ćwiczeń - 5
lektura tekstów - 20
praca pisemna -10
przygotowanie do kolokwium - 10
Suma godzin 60
Punkty ECTS: 2
Wykład + ćwiczenia - punkty ECTS: 5 | W cyklu 2025/26_Z: Wykład:
Bezpośredni udział w zajęciach: 30 godz.
Udział w zaliczeniach poza zajęciami: 2 godz.
Udział w konsultacjach: 15 godz.
Praca własna studenta:
przygotowanie do zajęć (czytanie, praca pisemna, tłumaczenie itp.): 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia (np. czytanie, prezentacja, projekt itp.): 15 godz.
Punkty ECTS: 3
Ćwiczenia:
Bezpośredni udział w zajęciach: 15 godz.
Udział w zaliczeniach poza zajęciami: 2 godz.
Udział w konsultacjach: 10 godz.
Praca własna studenta:
przygotowanie do zajęć (czytanie, praca pisemna, tłumaczenie itp.): 20 godz.
przygotowanie do zaliczenia (np. czytanie, prezentacja, projekt itp.): 15 godz.
Punkty ECTS: 2
Wykład + ćwiczenia - punkty ECTS: 5 | W cyklu 2022/23_Z: Wykład:
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 25
przygotowanie do wykładu - 10
przygotowanie do egzaminu - 25
konsultacje - 2
Suma godzin: 92
Punkty ECTS: 3
Ćwiczenia
udział w ćwiczeniach - 15
przygotowanie do ćwiczeń - 5
lektura tekstów - 20
praca pisemna -10
przygotowanie do kolokwium - 10
Suma godzin 60
Punkty ECTS: 2
Wykład + ćwiczenia - punkty ECTS: 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W02 Student wyjaśnia, jak ontologiczne koncepcje bytu i natury rzeczywistości wpływały na kształtowanie się instytucji społecznych (np. pojęcie osoby, substancji, prawa naturalnego).
FI1_W10 Student analizuje wzajemne relacje między poznaniem ontologicznym a poznaniem empirycznym (np. relacja fizyki do metafizyki) oraz wskazuje kierunki ich wzajemnego uzupełniania.
FI1_U06 Student samodzielnie formułuje złożony problem ontologiczny (np. status uniwersaliów, istnienie bytów idealnych, natura tożsamości) oraz przedstawia własne stanowisko z uzasadnieniem.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Bieżące przygotowywanie do zajęć – 10 pkt
3. Odpowiedź podczas egzaminu (po wcześniejszym zaliczeniu ćwiczeń) – 30 pkt.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Skala ocen końcowa:
0–24 pkt - 2.0 – niedostateczny
25–30 pkt - 3.0 – dostateczny
31–35 pkt - 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt - 4.0 – dobry
41–45 pkt - 4.5 – dobry plus
46–50 pkt - 5.0 – bardzo dobry
Szczegółowe kryteria oceniania;
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie wie jakie są podstawowe problemy ontologiczne i jakie są propozycje ich rozwiązania
ocena dostateczna (3) student wie jakie są podstawowe problemy ontologiczne i jakie są propozycje ich rozwiązania, ale nie zna sposobów dochodzenia do wymienionych rozwiązań
ocena dobra (4) - student zna rozwiązania omawianych problemów ontologicznych oraz sposoby dochodzenia do nich
ocena bardzo dobra (5) - student zna rozwiązania szczegółowych problemów ontologicznych w różnych kierunkach filozoficznych oraz rozumie szczegółowe strategie argumentacyjne.
Umiejętności:
Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy ontologicznej w ramach określonego kierunku filozoficznego oraz umiejętność oceny takiej argumentacji.
Kompetencje społeczne:
Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk).
Ocena z ćwiczeń:
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach – 10 pkt
Wypowiedź wprowadzająca do lektury: 10
Kolokwium 1: 15 pkt
Kolokwium 2: 15 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Skala ocen końcowa:
0–24 pkt - 2.0 – niedostateczny
25–30 pkt - 3.0 – dostateczny
31–35 pkt - 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt - 4.0 – dobry
41–45 pkt - 4.5 – dobry plus
46–50 pkt - 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. M. J. Loux, Metafizyka. Współczesne wprowadzenie, Lublin 2021.
2. W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2004.
3. R. Ingarden, Spór o istnienie świata, tłum. Gierulanka D., t. 1, Warszawa 1987.
4. E, Morawiec, P. Mazanka, Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
K. Ajdukiewicz, W sprawie pojęcia istnienia, w: Tenże, „Język i poznanie”, t. 1,Warszawa 1960.
T. Czeżowski, O indywiduach oraz istnieniu, w: „Szkice filozoficzne Romanowi Ingardenowi w darze”, Warszawa-Kraków 1964.
M. Grygianiec, Identyczność i trwanie. Studium ontologiczne, Warszawa 2007.
M. Heidegger, Wprowadzenie do metafizyki, tłum. Marszałek R., Warszawa 2000.
P. van Inwagen, Dwa pojęcia światów możliwych, w: red. Gutowski P., Szubka T., "Metafizyka w filozofii analitycznej", Lublin 1995.
J. J. Jadacki, Spór o granice istnienia, Warszawa 1998.
M. A. Krąpiec, Metafizyka, Lublin 1978.
W. Krzysztofiak, Koncepcje sposobu istnienia negatywnych stanów rzeczy, w: Z. Kowalski, W. Krysztofiak., A. Biłat, "Koncepcje negatywnych stanów rzeczy", Lublin 1998.
D. Lewis, Światy możliwe, w: red. Gutowski P., Szubka T., "Metafizyka w filozofii analitycznej", Lublin 1995.
A. Meinong, O teorii przedmiotu, tłum. Lubowiecki T., Mizera J., w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.
A. B. Stępień, Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964.
W. Stróżewski, O sposobach istnienia, w: red. Janik J. A., „Nauka, religia, dzieje. Co znaczy realnie być…?, Kraków 1996.
J. Wojtysiak, Istnienie. Podstawowe koncepcje, w: „Studia metafilozoficzne”, t. 2, Lublin 2002.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: