Ogólna metodologia nauk WF-FI-N112-OMN
Filozofia nauki to dyscyplina filozoficzna, która zajmuje się analizą nauki i jej metodologii oraz ich miejscem w szerszym kontekście historycznym i społecznym. W trakcie wykładu będziemy poznawać podstawowe zagadnienia oraz koncepcje filozofii nauki, a także ich rozwój na przestrzeni dziejów. Szczególną uwagę poświęcimy temu, jak przemiany kulturowe, społeczne i zmiany w naukach przyrodniczych wpływały na filozoficzne rozumienie nauki i jej metod.
Wykład podzielony jest na trzy części. W pierwszej przedstawimy podstawy metodologii nauk, by umożliwić studentom swobodne posługiwanie się specjalistyczną terminologią. Druga część poświęcona jest klasycznej filozofii nauki – omówimy główne koncepcje dotyczące metod prawidłowej pracy naukowej oraz granic między nauką a pseudonauką. W trzeciej części skupimy się na "nowej fali" filozofii nauki, która traktuje naukę jako działalność kulturową i stara się zrozumieć jej specyficzny rozwój historyczny.
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z pełnym spektrum filozoficznych refleksji nad nauką, począwszy od metodologii, poprzez problematykę metanaukową, aż po kontekst historyczny i filozoficzny rozwoju nauki.
Ćwiczenia stanowią rozszerzenie i uzupełnienie zagadnień poruszanych na wykładzie. Polegają na dyskusji wyznaczonych tekstów oraz innych materiałów związanych z filozofią nauki i metodologią badań naukowych. Podczas zajęć studenci formułują i wspólnie analizują kluczowe problemy związane z teorią i praktyką metodologiczną.
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami filozofii nauki, w tym ze specyfiką filozofii przyrodoznawstwa, oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy tekstów naukowych, streszczania stanowisk autorów i formułowania własnych wniosków i ocen. Studenci nauczą się analizować teksty najważniejszych filozofów nauki dotyczące sposobów traktowania dawnych teorii naukowych oraz ogólnego podejścia do historii nauki, a także interpretować argumenty i stanowiska w szerszym kontekście filozoficznym i metodologicznym.
Zajęcia mają na celu rozbudzenie zainteresowania krytyczną lekturą tekstów filozoficznych i naukowych oraz kształtowanie kompetencji niezbędnych do prowadzenia refleksji metodologicznej.
|
W cyklu 2023/24_L:
Wykłady i ćwiczenia są prezentacją i omówieniem tradycyjnej problematyki metodologii nauk. Sprowadza się ona do charakterystyki podejmowanych w nauce czynności wiedzotwórczych oraz do charakterystyki ich rezultatów, w postaci teorii naukowych. Zajęcia mają przybliżyć słuchaczom teorię sposobów zdobywania wartościowego poznania w nauce oraz uczyć ich jak organizować, programować i realizować w praktyce, tego rodzaju poznanie. Uwzględniane w tradycyjnej metodologii nauk czynności wiedzotwórcze dzieli się zwykle na trzy grupy: 1) wstępne, 2) właściwe i 3) budowanie teorii. Pierwszy blok tematyczny prezentowany na zajęciach omawia sposoby uzasadniania zdań w nauce (wykłady: 2-7). Dotyczy więc właściwych czynności wiedzotwórczych. Zaprezentowane tu zostaną bezpośrednie sposoby uzasadniania zdań takie, jak doświadczenie, konwencja terminologiczna, intuicja, czy autorytet oraz pośrednie, w postaci podstawowych typów rozumowań stosowanych w nauce. Problematyka ta zostanie zaprezentowana w ujęciu historycznym na tle sporu między indukcjonizmem a hipotetyzmem. Ten cykl tematyczny zostanie zamknięty omówieniem pojęcia wyjaśniania naukowego i zaprezentowania podstawowych jego modeli. Kolejny blok zagadnień dotyczy struktury teorii naukowych (wykłady: 8-12). Poza charakterystyką takich pojęć, jak teoria naukowa, prawo nauki, model, zostanie przedyskutowana tu rola wstępnych czynności wiedzotwórczych, do których zalicza się definiowanie, klasyfikowanie i porządkowanie. Poszczególne klasyczne rozróżnienia typów nauk i ich odmienności metodologiczne zostaną omówione w ostatnim bloku zajęć (wykłady: 13-15). |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykłady stanowią prezentację podstawowych zagadnień i koncepcji z zakresu filozofii nauki oraz zaprezentowanie ich w szerszym kontekście historycznym. Omówienie tych zagadnień w kontekście historycznym pozwoli studentom zrozumieć, jak rozwijała się refleksja filozoficzna na temat nauki i metodologii naukowej. Pozwoli także wskazać, w jaki sposób na filozofów zajmujących się metodologią naukową wpływały przemiany kulturowe i społeczne, a także zmiany w samym przyrodoznawstwie. Aby ułatwić studentom zrozumienie omawianych tematów, wykład został podzielony na trzy części. Pierwsza część zajmie się omówieniem i prezentacją podstaw metodologii nauki, aby studenci mogli swobodnie i ze zrozumieniem korzystać z jej terminologii. Opanowanie wiedzy z pierwszej części będzie punktem wyjścia do części drugiej, w której w porządku chronologicznym zostaną zaprezentowane główne koncepcje klasycznej filozofii nauki, koncentrujące się na definiowaniu metod poprawnej pracy naukowej i tworzeniu linii demarkacyjnej oddzielającej naukę od pseudonauki. W trzeciej części wykładu zostaną przedstawione koncepcje "nowej fali" filozofii nauki, która skupia się na nauce jako specyficznej działalności kulturowej i próbuje zrozumieć specyfikę jej historycznego rozwoju. Studenci w trakcie wykładów zapoznają się z pełnym przekrojem zagadnień związanych z filozoficzną refleksją nad nauką, począwszy od metodologii, poprzez problematykę metanaukową, aż po refleksję z zakresu historii i filozofii nauki. W trakcie ćwiczeń studenci zapoznają się i będą omawiać artykuły na temat wybranych problemów i zagadnień współczesnej filozofii nauki. |
W cyklu 2025/26_Z:
Filozofia nauki to dyscyplina filozoficzna, która zajmuje się analizą nauki i jej metodologii oraz ich miejscem w szerszym kontekście historycznym i społecznym. W trakcie wykładu będziemy poznawać podstawowe zagadnienia oraz koncepcje filozofii nauki, a także ich rozwój na przestrzeni dziejów. Szczególną uwagę poświęcimy temu, jak przemiany kulturowe, społeczne i zmiany w naukach przyrodniczych wpływały na filozoficzne rozumienie nauki i jej metod. Wykład podzielony jest na trzy części. W pierwszej przedstawimy podstawy metodologii nauk, by umożliwić studentom swobodne posługiwanie się specjalistyczną terminologią. Druga część poświęcona jest klasycznej filozofii nauki – omówimy główne koncepcje dotyczące metod prawidłowej pracy naukowej oraz granic między nauką a pseudonauką. W trzeciej części skupimy się na "nowej fali" filozofii nauki, która traktuje naukę jako działalność kulturową i stara się zrozumieć jej specyficzny rozwój historyczny. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z pełnym spektrum filozoficznych refleksji nad nauką, począwszy od metodologii, poprzez problematykę metanaukową, aż po kontekst historyczny i filozoficzny rozwoju nauki. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent… (zna i rozumie/potrafi/jest gotów)
FI1_W02 : przedstawia historyczne i współczesne modele relacji między nauką a społeczeństwem, analizując sposób działania norm regulujących instytucje naukowe (np. uniwersytet, granty).
FI1_W10 : wyjaśnia różnice i związki między poznaniem naukowym, filozoficznym i potocznym, wskazując specyfikę metod naukowych i ich filozoficzne podstawy.
FI1_U06 : formułuje problem filozoficzny dotyczący nauki (np. granice falsyfikacji, status teorii naukowej, problem
FI1_U09 : pod kierunkiem prowadzącego, przygotowuje i przedstawia strukturę miniprojektu badawczego (np. logiczne uzasadnienie hipotezy, ramy metodologiczne badania).
FI1_U02 czyta i interpretuje fragmenty klasycznych tekstów metodologicznych (np. Poppera, Kuhna, Feyerabenda), poprawnie stosując terminologię (np. falsyfikacja, paradygmat, nauka normalna)
FI1_K04 stosuje zasady uczciwości intelektualnej w pracy z cudzymi i własnymi tekstami, wskazuje przypadki nieetycznego zachowania w nauce i analizuje ich skutki.
Sposób weryfikacji efektów:
- Dyskusja na zajęciach; egzamin ustny
- Omówienie tekstu, projekt grupowy.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach – maksymalnie 2 pkt (dopuszczalne 2 nieobecności).
Egzamin ustny (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) – maksymalnie 8 pkt.
Łącznie do zdobycia: 10 pkt.
Aby zaliczyć kurs, trzeba zdobyć minimum 5 pkt (w tym co najmniej 3 pkt z egzaminu ustnego).
Egzamin ustny – skala punktowa i wymagania
3 pkt – 3.0 (dostateczny)
Student zna podstawowe pojęcia i teorie omawiane na kursie oraz potrafi odnieść się do wybranych zagadnień, lecz nie umie ich powiązać z kontekstem historycznym ani z myślicielami, którzy się nimi zajmowali.
4 pkt – 3.5 (dostateczny plus)
Student poprawnie rozpoznaje i omawia część problemów filozofii nauki w powiązaniu z wybranymi przykładami historycznymi, choć jego interpretacje są częściowe.
5 pkt – 4.0 (dobry)
Student potrafi wskazać i wyjaśnić związki między problemami filozofii nauki a metodologią nauki, poprawnie interpretuje omawiane zagadnienia i odnosi je do kontekstu historycznego.
6 pkt – 4.5 (dobry plus)
Student dobrze orientuje się w problematyce filozofii nauki, trafnie osadza zagadnienia w kontekście historycznym i metodologicznym, potrafi formułować spójne, uzasadnione stanowiska.
7–8 pkt – 5.0 (bardzo dobry)
Student bardzo dobrze orientuje się w problematyce filozofii nauki, umiejętnie łączy analizę filozoficzną z kontekstem historycznym, krytycznie omawia zagadnienia i precyzyjnie uzasadnia własne stanowisko.
Skala punktowa – ocena końcowa (obecność + egzamin ustny)
5 pkt – 3.0 (dostateczny)
6 pkt – 3.5 (dostateczny plus)
7 pkt – 4.0 (dobry)
8 pkt – 4.5 (dobry plus)
9–10 pkt – 5.0 (bardzo dobry)
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Sady, W. (2000). Spór o racjonalność naukową, Wrocław: Wydawnictwo Funna.
2. Such, J., Szcześniak, M. (2000) Filozofia nauki, Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.
Literatura uzupełniająca
1. Psillos, S., Curd, M. (red.) (2013). The Routledge companion to philosophy of science, London; New York: Routledge.
|
W cyklu 2023/24_L:
K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1965, |
W cyklu 2024/25_Z:
Sady W., Spór o racjonalność naukową, Wydawnictwo UMK, 2013 Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: