Filozofia przyrody i przyrodoznawstwa WF-FI-N112-FPP
Wykład jest prezentacją zasadniczej tematyki z zakresu filozofii przyrody i filozofii nauk przyrodniczych. Celem wykładu jest wprowadzenie w podstawy filozofii przyrody i filozofii przyrodoznawstwa oraz nabycie przez studentów umiejętności filozoficznej interpretacji faktów naukowych, a także rozumienia metody naukowej i metody filozofii przyrody oraz filozofii przyrodoznawstwa. Ponadto celem jest zapoznanie uczestników zajęć z podstawowymi stanowiskami filozoficznymi z zakresu filozofii przyrody i filozofii przyrodoznawstwa w kontekście współczesnych wyników nauk przyrodniczych.
Ćwiczenia są rozszerzeniem i dopełnieniem treści wykładu. Polegają na omawianiu treści wyznaczonych lektur i innych materiałów tematycznych oraz formułowaniu i wspólnym analizowaniu stawianych problemów. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami wchodzącymi w obszar zainteresowania filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, wypracowanie umiejętności samodzielnej analizy tekstu filozoficznego, streszczania poglądów autorów oraz formułowania wniosków i ocen, a także wytworzenie zainteresowania lekturą tekstów naukowych i filozoficznych.
W cyklu 2023/24_Z:
Celem wykładu jest wprowadzenie w podstawy filozofii przyrody i filozofii przyrodoznawstwa oraz nabycie przez studentów umiejętności filozoficznej interpretacji faktów naukowych, a także rozumienia metody naukowej i metody filozofii przyrody oraz filozofii przyrodoznawstwa. Ćwiczenia są rozszerzeniem i dopełnieniem treści wykładu. Polegają na omawianiu treści wyznaczonych lektur i innych materiałów tematycznych oraz formułowaniu i wspólnym analizowaniu stawianych problemów. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami wchodzącymi w obszar zainteresowania filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, wypracowanie umiejętności samodzielnej analizy tekstu filozoficznego, streszczania poglądów autorów oraz formułowania wniosków i ocen, a także zainteresowanie lekturą tekstów naukowych i filozoficznych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem wykładu jest wprowadzenie w podstawy filozofii przyrody i filozofii przyrodoznawstwa oraz nabycie przez studentów umiejętności filozoficznej interpretacji faktów naukowych, a także rozumienia metody naukowej i metody filozofii przyrody oraz filozofii przyrodoznawstwa. Ćwiczenia są rozszerzeniem i dopełnieniem treści wykładu. Polegają na omawianiu treści wyznaczonych lektur i innych materiałów tematycznych oraz formułowaniu i wspólnym analizowaniu stawianych problemów. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami wchodzącymi w obszar zainteresowania filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, wypracowanie umiejętności samodzielnej analizy tekstu filozoficznego, streszczania poglądów autorów oraz formułowania wniosków i ocen, a także zainteresowanie lekturą tekstów naukowych i filozoficznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz.
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz.
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5 | W cyklu 2025/26_Z: Wykład:
Kontakt bezpośredni z prowadzącym: 1 ECTS
*udział w zajęciach: 30 godz.
*udział w zaliczeniach poza zajęciami: 1 godz.
Kontakt pośredni z prowadzącym: 2 ECTS
*przygotowanie do zajęć (zbieranie materiałów; analiza treści; praca pisemna – sprawozdanie): 15 godz.
*przygotowanie do zaliczenia (lektura; projekt): 30 godz.
Ćwiczenia:
Kontakt bezpośredni z prowadzącym: 1 ECTS
*udział w zajęciach: 15 godz.
*udział w zaliczeniach poza zajęciami: 1 godz.
Kontakt pośredni z prowadzącym: 1 ECTS
*przygotowanie do zajęć (zbieranie materiałów; lektura; analiza treści): 10 godz.
*przygotowanie do zaliczenia (lektura; przygotowanie prezentacji): 20 godz.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5 | W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz.
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W02 - student/ka prezentuje wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk przyrodniczych oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk przyrodniczych i filozofii i ich roli w rozwoju społeczeństw; opisuje i interpretuje historyczne zmiany w rozumieniu przyrody, wskazując ich wpływ na formowanie instytucji naukowych i społecznych (np. Kościoła, akademii, ruchów ekologicznych)
FI1_W10 - student/ka wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody w kontekście współczesnych wyników nauk przyrodniczych; porównuje epistemologiczne i metodologiczne założenia filozofii przyrody i nauk empirycznych (np. fizyki, biologii), wskazując obszary współpracy i napięć
FI1_U02 - student/ka analizuje tekst filozoficzny i przytacza główne tezy badanych wypowiedzi naukowych i filozoficznych, stosownie do ich istotności i stosując poprawną terminologię
FI1_U06 - student/ka wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych na temat nauk przyrodniczych, filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody; interpretuje klasyczne i współczesne teksty filozofii przyrody (m.in. Arystotelesa, Newtona, Whiteheada), wyjaśniając kluczowe pojęcia i ich funkcję w systemie argumentacyjnym
FI1_K04 - student/ka wyjaśnia znaczenie wiedzy przyrodniczej i filozoficznej w całokształcie ludzkiej kultury oraz uwzględnia ograniczenia poznania naukowego i dąży do znajdowania odpowiedzi na pytania dotyczące przyrody na płaszczyźnie filozoficznej; rzetelnie przedstawia argumenty różnych stanowisk, stosuje zasady uczciwej dyskusji i samodzielnie identyfikuje przykłady nierzetelnej argumentacji (np. antropomorfizacja, mieszanie płaszczyzn poznawczych, pomijanie niewygodnych faktów)
Kryteria oceniania
Wykład:
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach (1/4 oceny końcowej):
Skala oceny cząstkowej za obecność na wykładzie potwierdzoną na liście obecności:
15-14 – 5
13-12 – 4,5
11-10 – 3,5
9-8 – 3
7-0 – 2
2. Bieżące przygotowywanie do zajęć w formie sprawozdania w wyznaczonym terminie zgodnie z podanymi na zajęciach wytycznymi (1/4 oceny końcowej)
Skala ocen:
Terminowe, pełne przygotowanie 100% – 5
Terminowe, częściowe przygotowanie powyżej 75% – 4,5
Terminowe, częściowe przygotowanie 50-75% – 4
Nieterminowe, pełne przygotowanie 100% – 3,5
Nieterminowe, niepełne przygotowanie poniżej 100% – 3
Przygotowanie na poziomie poniżej 50% lub brak przygotowania – 2
3. Wynik prezentacji projektu i egzaminu ustnego (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) (1/2 oceny końcowej):
Skala ocen:
W pełni poprawna realizacja projektu (100%) i w pełni prawidłowa odpowiedź na dwa pytania egzaminacyjne (100%) – 5
Poprawność realizacji projektu na poziomie powyżej 75% i poziom prawidłowej odpowiedzi na dwa pytania egzaminacyjne powyżej 75% – 4,5
Poprawność realizacji projektu na poziomie powyżej 75% i poziom prawidłowej odpowiedzi na dwa pytania egzaminacyjne 50-75% (lub odwrotnie) – 4
Poprawność realizacji projektu na poziomie 50-75% i poziom prawidłowej odpowiedzi na dwa pytania egzaminacyjne 50-75% – 3,5
Poprawność realizacji projektu na poziomie 50% i poziom prawidłowej odpowiedzi na dwa pytania egzaminacyjne powyżej 50-75% (lub odwrotnie) – 3
Poprawność realizacji projektu na poziomie poniżej 50% i poziom prawidłowej odpowiedzi na dwa pytania egzaminacyjne poniżej 50% – 2
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen cząstkowych z punktów 1-3
Ćwiczenia:
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach (1/4 oceny końcowej):
Skala oceny cząstkowej za obecność na wykładzie potwierdzoną na liście obecności:
8 – 5
7 – 4,5
6 – 3,5
5 – 3
4-0 – 2
2. Omówienie wybranego tekstu w formie pisemnej i ustnej (1/4 oceny końcowej)
Skala ocen:
W pełni prawidłowe przygotowanie omówienia (100%) – 5
Częściowo prawidłowe przygotowanie omówienia na poziomie powyżej 90% – 4,5
Częściowo prawidłowe przygotowanie omówienia na poziomie 80-90% – 4
Częściowo prawidłowe przygotowanie omówienia na poziomie 70-80% – 3,5
Częściowo prawidłowe przygotowanie omówienia na poziomie 60-70% – 3
Częściowo prawidłowe przygotowanie omówienia na poziomie poniżej 60% lub brak przygotowania omówienia – 2
3. Prezentacja tematyczna (1/2 oceny końcowej):
Skala ocen:
W pełni poprawne przygotowanie i przedstawienie prezentacji (100%) – 5
Poprawność przygotowania i przedstawienia prezentacji na poziomie powyżej 90% – 4,5
Poprawność przygotowania i przedstawienia prezentacji na poziomie 80-90% – 4
Poprawność przygotowania i przedstawienia prezentacji na poziomie 70-80% – 3,5
Poprawność przygotowania i przedstawienia prezentacji na poziomie 60-70% – 3
Poprawność przygotowania i przedstawienia prezentacji na poziomie poniżej 60% lub brak przygotowania i przedstawienia prezentacji – 2
4. Ocena aktywności na podstawie sprawozdań z przygotowania do zajęć
Skala ocen:
4 prawidłowo przygotowane sprawozdania – podwyższenie oceny końcowej o 1 stopień (z wyjątkiem oceny końcowej 2)
3 prawidłowo przygotowane sprawozdania – podwyższenie oceny końcowej o 0,5 stopnia (z wyjątkiem oceny końcowej 2)
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen cząstkowych z punktów 1-3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. G. Bugajak, J. Kukowski, A. Latawiec, A Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński, Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, OBI-Biblos, Tarnów 2007.
M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Znak, Kraków 2004.
Filozofia przyrody, seria: Dydaktyka filozofii, t. 3, red. J. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J.Herda, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.
Filozofia przyrody współcześnie, red. M. Kuszyk-Bytniewska, A. Łukasik, Universitas, Kraków 2010.
A. Świeżyński (red.), Poznawanie przyrody i filozofia. Wybrane zagadnienia filozofii przyrody i filozofii przyrodoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe UKSW – Wydawnictwo Liber Libri, Warszawa 2024.
Lektura dodatkowa - na życzenie osób zainteresowanych
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura do wykładu: Lektura dodatkowa - na życzenie osób zainteresowanych |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura do wykładu: Lektura dodatkowa - na życzenie osób zainteresowanych |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
W cyklu 2025/26_Z:
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: