Epistemologia WF-FI-N112-EP
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się poznaniem w aspekcie jego prawdziwości i wartości dla uzasadniania przekonań. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. W trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Wykład omawia zarówno podejścia klasyczne (fenomenologia, filozofia analityczna), jak również współczesne naturalistycznie i empirycznie zorientowanie koncepcje uprawiane na styku filozofii i nauk o poznaniu. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi) oraz głównymi dyskusjami i sporami.
Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu.
W cyklu 2023/24_Z:
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
W cyklu 2024/25_Z:
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym - bezpośredni - 2ECTS:
*udział w zajęciach -30h
*udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2h*udział w konsultacjach - 15h
Kontakt z prowadzącym - pośredni - 1ECTS:
*przygotowanie do zajęć - 10h
*przygotowanie do zaliczenia - 20h
| W cyklu 2023/24_Z: 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu | W cyklu 2024/25_Z: 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu | W cyklu 2022/23_Z: 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć
1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
FI1_W02 - student/ka analizuje, jak różne koncepcje wiedzy i prawdy wpływały na organizację i legitymizację instytucji społecznych z jednej strony oraz na działania i decyzje jednostki z drugiej strony.
FI1_W10 - student/ka wyjaśnia różnice i relacje między poznaniem filozoficznym, naukowym i potocznym, odwołując się do klasycznych problemów epistemologicznych (np. sceptycyzm, relatywizm, empiryzm).
FI1_U06 - student/ka amodzielnie formułuje i uzasadnia stanowisko wobec klasycznego lub współczesnych problemów epistemologicznych (np. problem Gettiera, spór eksternalizm - internalizm).
Sposoby weryfikacji efektów:
- Dyskusja na zajęciach; egzamin pisemny w formie testu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów – 10 pkt
3. Udział w egzaminie pisemnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) – 32 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Egzamin: Test jednokrotnego wyboru.
Skala ocen (test):
0–15 pkt (≤46%) – niedostateczny (2.0)
16–19 pkt (50–59%) – dostateczny (3.0)
20–23 pkt (63–71%) – dostateczny plus (3.5)
24–27 pkt (75–84%) – dobry (4.0)
28–29 pkt (88–91%) – dobry plus (4.5)
30–32 pkt (≥94%) – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–25 pkt
2.0 – niedostateczny
26–30 pkt
3.0 – dostateczny
31–35 pkt
3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt
4.0 – dobry
41–45 pkt
4.5 – dobry plus
46–52 pkt
5.0 – bardzo dobry
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Judycki, S. (1998-1999). Epistemologia XX wieku: przegląd stanowisk. Roczniki filozoficzne, 1(XLVI-XLVII), 5-67.
2. Morton, A. (2002). Przewodnik po teorii poznania, Warszawa: Spacja. (fragmenty)
Literatura uzupełniająca:
1. Ziemińska, R. (red.) (2013). Przewodnik po epistemologii, Wydawnictwo WAM: Kraków. (fragmenty)
2. Gottfried, G. (2007) Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Kraków: WAM. (fragmenty)
3. R. Audi, R. (2011). Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York: Routledge. (fragmenty)
Literatura zostanie udostępniona w formie skanów albo pdfów podczas zajęć na zespole MsTeams.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. Literatura uzupełniająca: -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. Literatura uzupełniająca: -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
nie ma |
W cyklu 2024/25_Z:
nie ma |
W cyklu 2025/26_L:
n/d |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: