Etyka ogólna WF-FI-N112-EO
Głównym celem zajęć jest prezentacja etyki jako nauki filozoficznej, która ustala moralne podstawy i reguły ludzkiego działania przy pomocy wrodzonych człowiekowi zdolności poznawczych. Przedmiotem materialnym etyki są czyny ludzkie, czyli działania świadome i dobrowolne. Natomiast przedmiotem formalnym etyki jest moralność ludzkich działań. Pod pojęciem „moralności” rozumie się zasadniczo dobro bądź zło ludzkich zachowań jako takich. Do najważniejszych pojęć etycznych należą m.in takie kategorie jak godność, sumienie, prawo naturalne, autonomia, wartości czy cnoty. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich racjonalnych uzasadnień.
W cyklu 2023/24_Z:
Etyka jest nauką filozoficzną, dzięki której można w sposób racjonalny określać moralną wartość ludzkich czynów. Zajęcia stanowią próbę wyjaśnienia, na czym polega moralna interpretacja ludzkich postaw, działań, zachowań, tzn. jakie są kryteria oceny ludzkich czynów jako dobrych lub złych. Refleksja etyczna określa to, co człowiek powinien czynić i do czego powinien dążyć. Przedmiotem materialnym etyki są „czyny ludzkie”. Czynem nazywamy wyłącznie świadome działanie człowieka. W zachodniej tradycji filozoficznej odpowiednikiem polskiego „czynu” jest łacińskie określenie „actus humanus". Czyn to tyle, co działanie właściwe człowiekowi jako osobie. Działanie to musi być świadome i wolne. Czyny ludzkie są przejawem świadomego i wolnego działania osoby. Natomiast przedmiotem formalnym etyki jest moralność ludzkich działań. Pod pojęciem „moralności” rozumie się zasadniczo dobro bądź zło ludzkich zachowań jako takich. Etyka nie interesuje się doskonałością czy też skutecznością naszych działań, ale zmierza do ustalenia ich wartości moralnej, pyta czy są dobre czy też złe. |
W cyklu 2024/25_Z:
Etyka jest nauką filozoficzną, dzięki której można w sposób racjonalny określać moralną wartość ludzkich czynów. Zajęcia stanowią próbę wyjaśnienia, na czym polega moralna interpretacja ludzkich postaw, działań, zachowań, tzn. jakie są kryteria oceny ludzkich czynów jako dobrych lub złych. Refleksja etyczna określa to, co człowiek powinien czynić i do czego powinien dążyć. Przedmiotem materialnym etyki są „czyny ludzkie”. Czynem nazywamy wyłącznie świadome działanie człowieka. W zachodniej tradycji filozoficznej odpowiednikiem polskiego „czynu” jest łacińskie określenie „actus humanus". Czyn to tyle, co działanie właściwe człowiekowi jako osobie. Działanie to musi być świadome i wolne. Czyny ludzkie są przejawem świadomego i wolnego działania osoby. Natomiast przedmiotem formalnym etyki jest moralność ludzkich działań. Pod pojęciem „moralności” rozumie się zasadniczo dobro bądź zło ludzkich zachowań jako takich. Etyka nie interesuje się doskonałością czy też skutecznością naszych działań, ale zmierza do ustalenia ich wartości moralnej, pyta czy są dobre czy też złe. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_Z: Punkty ECTS (wykład i ćwiczenia):
Udział w zajęciach - 45
Lektura książek i artykułów - 75
Przygotowanie do egzaminu ustnego - 30
SUMA GODZIN - 150
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2024/25_Z: Punkty ECTS (wykład i ćwiczenia):
Udział w zajęciach - 45
Lektura książek i artykułów - 75
Przygotowanie do egzaminu ustnego - 30
SUMA GODZIN - 150
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2023/24_Z: Punkty ECTS (wykład i ćwiczenia):
Udział w zajęciach - 45
Lektura książek i artykułów - 75
Przygotowanie do egzaminu ustnego - 30
SUMA GODZIN - 150
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2025/26_Z: Wykład: kontakt z prowadzącym, bezpośredni - 2 ECTS:
* udział w zajęciach - 30 godz.
* udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2 godz.
* udział w konsultacjach - 15 godz.
Wykład: kontakt z prowadzącym, pośredni - 1 ECTS:
* przygotowanie do zajęć - 10 godz.
* przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
Ćwiczenia: kontakt z prowadzącym, bezpośredni - 1 ECTS:
* udział w zajęciach - 15 godz.
* udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2 godz.
* udział w konsultacjach - 15 godz.
Ćwiczenia: kontakt z prowadzącym, pośredni - 1 ECTS:
* przygotowanie do zajęć - 15 godz.
* przygotowanie do zaliczenia - 15 godz. | W cyklu 2022/23_Z: Punkty ECTS (wykład i ćwiczenia):
Udział w zajęciach - 45
Lektura książek i artykułów - 75
Przygotowanie do egzaminu ustnego - 30
SUMA GODZIN - 150
LICZBA ECTS - 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W02 - Student omawia, na przykładzie wybranej instytucji (np. rodzina, państwo, rynek), sposób działania norm moralnych i prawnych oraz ich wzajemne oddziaływanie.
FI1_W10 - Student wyjaśnia różnice i relacje między poznaniem moralnym a empirycznym, wskazując, w jaki sposób filozofia moralna odnosi się do wiedzy z psychologii, socjologii lub prawa.
FI1_U06 - Student formułuje i argumentuje własne stanowisko wobec sporu etycznego (np. relatywizm vs uniwersalizm, deontologia vs utylitaryzm), z wykorzystaniem poznanych koncepcji i uzasadnień.
FI1_U02 - Student analizuje działanie wybranych norm etycznych w kontekście instytucji społecznych (np. normy równości w szkole, prawdomówności w mediach).
FI1_K04 - Student identyfikuje przykłady nieetycznej argumentacji (np. manipulacji, błędów logicznych) oraz stosuje zasady rzetelności i uczciwości w pracy zespołowej i dyskusji.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową wykładu składają się:
1. Obecność na zajęciach;
2. Przygotowanie lektur obowiązkowych;
3. Zdanie egzaminu ustnego (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń).
Dopuszczalne są dwie nieobecności
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Arystoteles, Etyka nikomachejska, księgi VIII–IX, w: Dzieła Wszystkie, t. 5, Warszawa 1996, s. 236–278.
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a fenomen życia, Kraków 2017, s. 193-247.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009, s. 359-388.
Literatura uzupełniająca:
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016.
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, Warszawa 2012.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Etyka nikomachejska, księgi VIII–IX, w: Dzieła Wszystkie, t. 5, Warszawa 1996, s. 236–278. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a fenomen życia, Kraków 2017, s. 193-247. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009, s. 359-388. Literatura uzupełniająca: Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016. Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, Warszawa 2012. Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011. Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000. Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001. Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997. Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008. Ślipko T., Historia etyki, Kraków 2010. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009. Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 2019. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Etyka nikomachejska, księgi VIII–IX, w: Dzieła Wszystkie, t. 5, Warszawa 1996, s. 236–278. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a fenomen życia, Kraków 2017, s. 193-247. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009, s. 359-388. Literatura uzupełniająca: Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016. Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, Warszawa 2012. Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011. Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000. Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001. Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997. Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008. Ślipko T., Historia etyki, Kraków 2010. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009. Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 2019. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2025/26_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: