Propedeutyka filozofii i lektura tekstów WF-FI-N11-PFiLT
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści.
W cyklu 2021/22_Z:
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
W cyklu 2022/23_Z:
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
W cyklu 2023/24_Z:
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawową terminologię z zakresu filozofii ; student zna główne problemy filozoficzne omawiane podczas zajęć, zna również omawianą argumentację filozoficzną na podstawie samodzielnej lektury tekstów filozoficznych i wybranych opracowań oraz dyskusji na zajęciach.
Umiejętności: student samodzielnie czyta średnio trudny tekst filozoficzny.
Kompetencje: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.
Punkty ECTS - 4
1 – udział w zajęciach – 30
1 – przygotowanie do zajęć – 30
1 – samodzielne czytanie tekstu i przygotowywanie notatek – 40
Suma godzin 100 (100 : 25 =4)
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej, w stopniu umożliwiającym zrozumienie tekstu; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez czytanych autorów w tym argumentacji na ich rzecz.
Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną, w ograniczonym stopniu rozumie analizowany tekst; student słabo zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz ich argumentację. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną, w dużym stopniu rozumie analizowany tekst; student zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz stosowaną przez nich argumentację. Student jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego.
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną, doskonale rozumie analizowany tekst; student dokładnie zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii
Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii
Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco teksty z filozofii
Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu
Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Bieżące przygotowywanie notatek z zadanych fragmentów tekstu
4. Przygotowanie referatu na zadany temat
5. Złożenie na koniec semestru pracy zaliczeniowej na uprzednio wybrany temat.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Wybrane fragmenty następujących tekstów filozoficznych zostaną omówione na wykładzie. Na ćwiczeniach dyskutowane bedą dokładnie niektóre z tych tekstów. Na egzamin ustny z wykładu będzie obowiązywać pięć wybranych tekstów.
1. Bergson Henri, Wprowadzenie do metafizyki
2. Borradori Giovanna, Filozofia w Czasach Terroru. Rozmowy z Jurgenem Habermasem i Jacques'em Derridą
3. Brandom Robert, Między mówieniem i działaniam
4. Derrida Jacques; Roudinesco Elisabeth, Z czego jutro... Dialog,
5. Derrida, Pismo i różnica,
6. Dummett Michael, Natura i przyszłość filozofii
7. Dummett, Natura i przyszłość filozofii
8. Frege Gottlob, Sens i znaczenie,
9. Gilson Etienne, Byt i istota
10. Habermas Jurgen, Teoria działania komunikacyjnego
11. Heidegger Martin, Co zwie się myśleniem,
12. Heidegger Martin, Moja droga do fenomenologii
13. Horkheimer Max, Społeczna funkcja filozofii, w: Społeczna funkcja filozofii. Wybór pism
14. Husserl Edmund, Posłowie do moich idei
15. Jaspers Karl, wprowadzenie do filozofii;
16. Łukasiewicz Jan, Analiza i konstrukcja pojęcia przyczyny
17. Nagel Thomas, Jak to jest być nietoperzem
18. Rawls John, Teoria sprawiedliwości
19. Russell Bertrand, O denotacji,
20. Russell Bertrand, O deskrypcji
21. Sartre Jean-Paul, Egzystencjalizm jest humanizmem
22. Spaemann Robert, Osoby. O różnicy między czymś a kimś.
23. Tarski Alfred, Pojęcie prawdy w języku nauk dedukcyjnych
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: