Logika 2 WF-FI-N11-L2
Kontynuujemy prezentację pojęć i twierdzeń wprowadzonych w semestrze zimowym. Zaczynamy od omówienia ram ontologicznych typu mnogościowego i atrybutywnego. Wprowadzamy sposób definiowania indukcyjnego oraz rozumowania dedukcyjno/indukcyjne (indukcja matematyczna). Rozszerzamy klasyczny rachunek predykatów z identycznością do algebry zbiorów w ujęciu Słupeckiego i Borkowskiego. Następnie omawiamy elementy teorii relacji oraz stosunek między KRZ a algebrą zbiorów. Przesuwamy akcent na zagadnienia z zakresu historii logiki i przedstawiamy tradycyjny wykład Arystotelesowskiej sylogistyki. Następnie charakteryzujemy jedną z jej współczesnych wersji w ujęciu Jana Łukasiewicza. W ostatniej części zajęć definiujemy podstawowe własności systemów dedukcyjnych: niesprzeczność, adekwatność, pełność, rozstrzygalność. W domknięciu kursu prezentujemy przykład sformalizowanej teorii filozoficznej: Ontologię Stanisława Leśniewskiego.
W cyklu 2021/22_L:
Kontynuujemy prezentację pojęć i twierdzeń wprowadzonych w semestrze zimowym. Zaczynamy od omówienia ram ontologicznych typu mnogościowego i atrybutywnego. Wprowadzamy sposób definiowania indukcyjnego oraz rozumowania dedukcyjno/indukcyjne (indukcja matematyczna). Rozszerzamy klasyczny rachunek predykatów z identycznością do algebry zbiorów w ujęciu Słupeckiego i Borkowskiego. Następnie omawiamy elementy teorii relacji oraz stosunek między KRZ a algebrą zbiorów. Przesuwamy akcent na zagadnienia z zakresu historii logiki i zastosowania logiki do filozofii. Omawiamy logikę nazw Arystotelesa w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, następnie wprowadzamy elementy charakterystyki niektórych logik nieklasycznych (funktory modalne, temporalne deontyczne). Kurs wzbogacamy o wybrane przykłady zastosowań logiki. |
W cyklu 2022/23_L:
Kontynuujemy prezentację pojęć i twierdzeń wprowadzonych w semestrze zimowym. Zaczynamy od omówienia ram ontologicznych typu mnogościowego i atrybutywnego. Wprowadzamy sposób definiowania indukcyjnego oraz rozumowania dedukcyjno/indukcyjne (indukcja matematyczna). Rozszerzamy klasyczny rachunek predykatów z identycznością do algebry zbiorów w ujęciu Słupeckiego i Borkowskiego. Następnie omawiamy elementy teorii relacji oraz stosunek między KRZ a algebrą zbiorów. Przesuwamy akcent na zagadnienia z zakresu historii logiki i zastosowania logiki do filozofii. Omawiamy logikę nazw Arystotelesa w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, następnie wprowadzamy elementy charakterystyki niektórych logik nieklasycznych (funktory modalne, temporalne deontyczne). Kurs wzbogacamy o wybrane przykłady zastosowań logiki. |
W cyklu 2023/24_L:
Kontynuujemy prezentację pojęć i twierdzeń wprowadzonych w semestrze zimowym. Domykamy informację z zakresu teorii dowodu dla klasycznej logiki zdaniowej. Następnie omawiamy ramy ontologiczne typu mnogościowego i atrybutywnego. Wprowadzamy sposób definiowania indukcyjnego oraz rozumowania dedukcyjno/indukcyjne (indukcja matematyczna). Rozszerzamy klasyczny rachunek predykatów z identycznością do algebry zbiorów w ujęciu Słupeckiego i Borkowskiego. Następnie omawiamy elementy teorii relacji oraz stosunek między KRZ a algebrą zbiorów. Przesuwamy akcent na zagadnienia z zakresu historii logiki i zastosowania logiki do filozofii. Omawiamy logikę nazw Arystotelesa w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, następnie prezentujemy uproszczoną wersję Ontologii St. Leśniewskiego |
W cyklu 2024/25_L:
Kontynuujemy prezentację pojęć i twierdzeń wprowadzonych w semestrze zimowym. Domykamy informację z zakresu teorii dowodu dla klasycznej logiki zdaniowej. Następnie omawiamy ramy ontologiczne typu mnogościowego i atrybutywnego. Wprowadzamy sposób definiowania indukcyjnego oraz rozumowania dedukcyjno/indukcyjne (indukcja matematyczna). Rozszerzamy klasyczny rachunek predykatów z identycznością do algebry zbiorów w ujęciu Słupeckiego i Borkowskiego. Następnie omawiamy elementy teorii relacji oraz stosunek między KRZ a algebrą zbiorów. Przesuwamy akcent na zagadnienia z zakresu historii logiki i zastosowania logiki do filozofii. Omawiamy logikę nazw Arystotelesa w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, następnie prezentujemy uproszczoną wersję Ontologii St. Leśniewskiego |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Student ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki badań w zakresie logiki; zna podstawowe metody badawcze: metodę analizy logicznej, dedukcję sformalizowaną (dowodzenie, wnioskowanie) w ramach logiki klasycznej, rachunku zbiorów i rachunku relacji.
Umiejętności: Student trafnie definiuje pojęcia na gruncie poznanych języków formalnych, poprawnie rekonstuuje poznane systemy dedukcyjne i potrafi stosować je w prostych rozumowaniach pozalogicznych.
Kompetencje: Na podstawie analizy nowych sytuacji problemowych student samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania przy użyciu poznanych systemów dedukcyjnych.
OPIS ECTS: udział w wykładzie 30; przygotowanie do wykładu 30; czas na uzupełnienie informacji z wykładu tymi, które są prezentowane na ćwiczeniach 30; przygotowanie do kolokwiów 15, przygotowanie do egzaminu 40; SUMA GODZIN 150; [150:30 =5] LICZBA ECTS 5
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot, należy:
1. mieć ukończony kurs Logika 1;
2. zaliczyć ćwiczenia do wykładu Logika 2;
3. zdać egzamin ustny w sesji letniej z wykładu Logika 2
4. uczęszczać na wykłady i ćwiczenia być obecnym na wykładach.
Szczegółowe informacje dotyczące kryteriów są opisane w rubrykach informacyjnych dotyczących wykładu i ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- obowiązkowa:
1. Słupecki J., Borkowski L., Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, PWN, Warszawa 1984, (kontynuujemy do str. 173)
2. Borkowski L., Logika formalna, PWN Warszawa, 1980
3. Nieznański E., Logika. Podstawy, język, uzasadnianie, Beck, Warszawa 2011 (fragmenty)
-uzupełniająca:
Malinowski G., Logika ogólna, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2010
Grzegorczyk A. , Zarys logiki matematycznej PWN, Warszawa 1984 - jedna z najpiękniejszych książek z logiki
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa -uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa -uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
ukończony kurs Logika 1 |
W cyklu 2022/23_L:
ukończony kurs Logika 1 |
W cyklu 2023/24_L:
ukończony kurs Logika 1 |
W cyklu 2024/25_L:
ukończony kurs Logika 1 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: