Historia filozofii średniowiecznej WF-FI-N11-HF2
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2023/24_L)
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2024/25_L)
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2025/26_L)
OPIS WYKŁADU:
Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii.
OPIS ĆWICZEŃ:
Nacisk na ćwiczeniach zostanie położony na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu metafizyki (ontologii), epistemologii (filozofii poznania) i etyki, ale też filozofii Boga i antropologii filozoficznej. Celem ćwiczeń jest zdobycie umiejętności czytania i interpretowania klasycznych tekstów filozoficznych. Celem ćwiczeń jest także zdobycie wiedzy na temat głównych tematów filozofii średniowiecznej, umiejętność poszukiwania w filozofii średniowiecznej źródeł problematyki filozoficznej rozwijanej w późniejszych epokach (szczególnie w renesansie i nowożytności). Celem ćwiczeń jest wreszcie uwrażliwienie studentów na rolę historii filozofii, która traktowana jest jako podstawowe wyposażenie warsztatu filozofa.
W cyklu 2023/24_L:
Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii. |
W cyklu 2024/25_L:
Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii. |
W cyklu 2025/26_L:
OPIS WYKŁADU: OPIS ĆWICZEŃ: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: WYKŁAD:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Lektura tekstów – 45 godzin
Przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń – 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS = 5
ĆWICZENIA:
Kontakt z prowadzącym – bezpośredni – 1 ECTS
*udział w zajęciach – 15h
*udział w zaliczeniach poza zajęciami – 10h
*udział w konsultacjach - 15h
Kontakt z prowadzącym – pośredni – 1 ECTS
*przygotowanie do zajęć – 20h
*przygotowanie do zaliczenia – 10h
| W cyklu 2024/25_L: Udział w wykładzie – 30 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Lektura tekstów – 45 godzin
Przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń – 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS = 5
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej od starożytności do średniowiecza; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do średniowiecza podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do średniowiecza.
ĆWICZENIA:
FI1_W01 – Student/ka omawia, na konkretnym przykładzie (np. koncepcja duszy u Augustyna lub rozróżnienie wiary i wiedzy u Tomasza), wpływ średniowiecznych idei filozoficznych na kształtowanie podstaw nowożytnej nauki i kultury.
FI1_W04 - Student/ka klasyfikuje pojęcia obecne w średniowiecznych tekstach filozoficznych i identyfikuje przynależne im konteksty subdyscyplinarne.
FI1_W05 - Student/ka przedstawia różnice między głównymi stanowiskami średniowiecznymi (np. tomizm vs. szkotyzm vs. nominalizm) i określa ich wpływ na rozwój idei filozoficznych.
FI1_W06 - Student/ka analizuje idee i argumenty wybranych autorów średniowiecznych (np. Anzelm, Abelard, Tomasz z Akwinu) stosując metody interpretacji klasycznych tekstów filozoficznych.
FI1_W07 - Student/ka analizuje, jak przemiany kulturowo-instytucjonalne (np. rozwój uniwersytetów, recepcja Arystotelesa, spory teologiczne) wpływały na formowanie się średniowiecznych koncepcji filozoficznych.
FI1_U04 - Student/ka analizuje strukturę argumentacyjną tekstów filozoficznych średniowiecza (np. kwestii quaestio), identyfikując główne tezy, przesłanki i sposób ich uzasadnienia.
FI1_U10 – Student/ka rekonstruuje argumentację wybranego filozofa średniowiecznego (np. Anzelma z Canterbury), wskazując normatywne i światopoglądowe podstawy tej argumentacji.
Kryteria oceniania
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl)
Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, tł. S.Stomma, 1962.
Borawska T., Górski K., Umysłowość średniowiecza, 1993.
Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.
Evans G.R., Filozofia i teologia w Średniowieczu, tł. J.Kiełbasa, 1996.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tł. S. Zalewski, 1987.
Goff J. le, Intelektualiści w średniowieczu, tł. E.Bąkowska, 2023.
Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tł. z niem. P.Domański, 1999.
Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tł. T. Brzostowski, 2000.
Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, 2002.
Steenberghen F. van, Filozofia w XIII wieku, tł. E. I. Zieliński, 2005.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2000.
W cyklu 2023/24_L:
Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl) Teksty lub fragmenty tekstów następujących autorów do przerobienia na ćwiczeniach: |
W cyklu 2024/25_L:
Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl) Teksty lub fragmenty tekstów następujących autorów do przerobienia na ćwiczeniach: |
W cyklu 2025/26_L:
Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl) |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. |
W cyklu 2024/25_L:
Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. |
W cyklu 2025/26_L:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: