Historia filozofii średniowiecznej WF-FI-N11-HF2
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2022/23_L)
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2023/24_L)
- http://www.katedra.uksw.edu.pl (w cyklu 2024/25_L)
Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej od starożytności do średniowiecza; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do średniowiecza podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do średniowiecza.
Kryteria oceniania
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych.
Literatura
Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl)
Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, tł. S.Stomma, 1962.
Borawska T., Górski K., Umysłowość średniowiecza, 1993.
Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.
Domański J., Ogonowski Z., Szczucki L., Zarys dziejów filozofii w Polsce. Wieki XIII – XVII, 1989.
Evans G.R., Filozofia i teologia w Średniowieczu, tł. J.Kiełbasa, 1996.
Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, tł. Z.Wrzeszcz, 1968.
Gilson E., La philosophie au moyen âge (t. 1-2), 1976.
Gilson E., Duch filozofii średniowiecznej, tł. J.Rybałt, 1962.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tł. S. Zalewski, 1987.
Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tł. J.Rybałt, 1960.
Goff J. le, Inteligencja w wiekach średnich, tł. E.Bąkowska, 1962.
Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tł. z niem. P.Domański, 1999.
Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej (t. 1-2), 1982.
Legowicz J., (red.), Historia filozofii średniowiecznej, 1979.
Legowicz J., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, 1986.
Palacz R., Filozofia polska wieków średnich, 1980.
Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tł. T. Brzostowski, 2000.
Plezia M., Od Arystotelesa do „Złotej Legendy”, 1958.
Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, 2002.
Steenberghen F. van, Filozofia w XIII wieku, tł. E. I. Zieliński, 2005.
Swieżawski S., Człowiek średniowieczny, 1999.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2000.
Teksty lub fragmenty tekstów następujących autorów do przerobienia na ćwiczeniach:
Albert Wielki
Aleksander z Hales
Algazel
Anzelm z Canterbury
Awicenna
Boecjusz z Dacji
Bonawentura
Bonawentura
Eriugena
Hugon od św. Wiktora
Idzi Rzymianin
Izaak Israeli
Jan Burydan
Jan Duns Szkot
Mistrz Eckhard
Mojżesz Majmonides
Piotr Abelard
Potępienia metafizyki
Robert Grosseteste
Roger Bacon
Ryszard ze Świętego Wiktora
Tomasz z Akwinu
Wilhelm Ockham
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. |
W cyklu 2023/24_L:
Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. |
W cyklu 2024/25_L:
Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: