Metodologia nauk filozoficznych 1 WF-FI-MNF
Treści merytoryczne:
1-2. Podstawowe koncepcje filozofii.
3-4. Osobliwość metodologiczna filozofii.
5-7. Metody filozofowania - starożytność.
8-10. Metody filozofowania - średniowiecze.
11-15. Metody filozofowania - nowożytność.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii
Umiejętności:
EK 2 – student wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami
EK 3 – student poprawnie identyfikuje typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
EK 4 - student poprawnie identyfikować i stosować podstawowe metody filozofowania
Kompetencje:
EK 5 – student aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury.
Literatura
Lektura obowiązkowa
S. Wszołek, Elementy metafizyki, Tarnów 2008.
Bibliografia:
1. W. Marciszewski, Filozofia (Przegląd koncepcji) w: Filozofia a nauka..., 186-195.
2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992.
3. Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, red. A. Bronk, Lublin 1995.
4. Jak filozofować?, red. J. Perzanowski, Warszawa 1989.
5. S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1981.
6. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989.
7. L. Koj, Wątpliwości metodologiczne, Lublin 1993.
8. J. Herbut, Elementy metodologii filozofii, Lublin 2004.
9. A. B. Stępień, Metody w filozofii, Zeszyty Naukowe KUL 24(1981)1, 3-19.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: