Metafizyka z ćwiczeniami 2 WF-FI-METAF2
- Metafizykalny opis struktury rzeczywistości. Elementy metodologii metafizyki (2)
- Teoria aktu i możności (2)
- Teoria substancji i przypadłości (2)
- Teoria materii pierwszej i formy substancjalnej
- Teoria istoty i istnienia (2)
- Zagadnienie przyczynowania w naukach empirycznych
i w metafizyce
- Rodzaje przyczyn w metafizyce klasycznej
- Kim jest człowiek? Struktura bytowa człowieka (2)
- Od kiedy człowiek?
- Argumenty za istnieniem Boga (2)
- Różne kierunki metafizyki współczesnej (2)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki
EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki
EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki
EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne
EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki
Kompetencje:
EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki
EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Opis metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu metafizyki
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu metafizyki
Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca
Wiedza:
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i krótko omówić ich przedstawicieli.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w dyscyplinę jaką jest metafizyka, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości zajmowania się metafizyką.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do metafizyki.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3).
Literatura
Literatura podstawowa:
- Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa
1968.
- Krąpiec M. A., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.
- Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji
egzystencjalnej”, Warszawa 2006.
- Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964.
- Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004.
Literatura uzupełniająca:
- Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic
Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001.
- Gilson E., "Byt i istota", tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963.
- Jaroszyński P., „Metafizyka czy ontologia”, Lublin 2011.
- Philippe M. D., „Retracing Reality. A Philosophical Itinerary”,
Edinburgh 1999.
- Wojtysiak J., „O słowie być”, Lublin 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: