Metafizyka z ćwiczeniami 1 WF-FI-METAF
Wiadomą jest rzeczą, że błędy w poznaniu otaczającego świata prowadzą do błędów w postępowaniu. Dlatego troska o prawidłowe ludzkie poznanie i rozumienie świata jest fundamentalną troską w życiu człowieka.
Celem wykładu jest ukazanie metafizyki jako dziedziny poznania, w którym dokonuje się „opisu” rzeczywistości we właściwym dla metafizyki aspekcie, którym jest istnienie. W pierwszym semestrze pokaże się zespół zagadnień, które ukazują powstanie i specyfikę filozofii (metafizyki) klasycznej oraz jej relację do innych nauk, szczególnie nauk empirycznych.
Wykład obejmuje następujące tematy:
- Czym jest nauka? Pojęcie nauki i jej elementy strukturalne
- Sposoby rozumienia nazwy „filozofia klasyczna"
- Początki filozofii klasycznej
- Trzy nurty starożytnej filozofii klasycznej
- Rozwój filozofii klasycznej w historii filozofii
- Współczesna filozofia klasyczna
- Główne cechy filozofii klasycznej
- Nauki przyrodnicze i ich specyfika w relacji do filozofii klasycznej
- Potrzeba uprawiania filozofii mimo istnienia nauk empirycznych
- Czym jest metafizyka?
- Tworzenie pojęcia bytu jako bytu w metafizyce egzystencjalnej
- Rozumienie słowa “byt”
- Czym są pojęcia transcendentalne?
- Transcendentalne pojęcie prawdy (2)
- Transcendentalne pojęcie dobra (2)
- Pojęcia transcendentalne a pierwsze zasady metafizykalne
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki
EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki
EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki
EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne
EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki
Kompetencje:
EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki
EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i krótko omówić ich przedstawicieli.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w dyscyplinę jaką jest metafizyka, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości zajmowania się metafizyką.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do metafizyki.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3).
Literatura
- Berti E, „Wprowadzenie do metafizyki”, tłum. D. Facca, Warszawa
2002.
- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków
2011.
- Morawiec E. Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji
egzystencjalnej”, Warszawa 2006.
- Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964.
- Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: