KT: Filozofia biblijna WF-FI-KTFB
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
DLA FILOZOFII:
Wiedza:
1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, w szczególności religijnego obrazu świata i człowieka ukształtowanego na podstawie objawienia biblijnego oraz przy udziale filozofii
2. student zna symbolikę biblijną oraz jej znaczenia dla refleksji filozoficzno-teologicznej
Umiejętności:
1. student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z tekstu biblijnego
2. student trafnie definiuje pojęcia biblijne i poprawnie projektuje definicje terminów używanych we własnych wypowiedziach na temat rozumienia tekstu biblijnego
3. student potrafi posługiwać się metodologią interpretacji tekstu biblijnego zaprezentowaną w trakcie zajęć
Kompetencje:
1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów względem powszechnie przyjętych powierzchownych rozumień tekstu biblijnego
DLA PSYCHOLOGII:
Wiedza:
1. student posiada wiedzę dotyczącą znaczenia zachowań religijnych i
duchowości oraz systemów wartości w rozwoju człowieka
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie i przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz.;
Suma godzin (średnio): 45 [45/30(25)=1,5]
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach (obecność potwierdzona podpisem na liście obecności):
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności - 2
(w przypadku innej łącznej liczby zajęć, skala ocen zostanie zmodyfikowana na koniec semestru)
2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie pisemnej lub ustnej własnej interpretacji wybranego fragmentu biblijnego.
Wymagania dotyczące interpretacji:
- należy wybrać dowolny fragment biblijny - inny niż omawiany na zajęciach (max. 20 wersów)
- należy zastosować metodologię interpretacji zaprezentowaną w trakcie zajęć
- forma pisemna w postaci przesłanego elektronicznie pliku tekstowego (format: doc lub rtf) o objętości 4500-6000 znaków bez spacji
- należy opatrzyć tekst własnym tytułem i namiarami biblijnymi dotyczącymi interpretowanego fragmentu biblijnego
- przekazanie tekstu interpretacji prowadzącemu zajęcia w nieprzekraczalnym terminie: 03-17 stycznia 2017 (grupa w sem. zimowym); 23 maja - 6 czerwca 2017 (grupa w sem. letnim)
- w przypadku prezentacji ustnej należy umówić się na termin zaliczenia w okresie: 25.01-03.02.2017 (grupa w sem. zimowym); 20-30.06.2017 (grupa w sem. letnim) - propozycje terminów zaliczeń ustnych zostaną podane pod koniec każdego semestru
- inne szczegółowe informacje dotyczące pracy zaliczeniowej zostaną przekazane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest sumą ważoną ocen z p. 1 (1/3) i p. 2. (2/3).
Ogólny opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
- ocena przygotowanej przez uczestników zajęć pisemnej lub ustnej interpretacji wyznaczonego fragmentu biblijnego zgodnie z podanymi wymaganiami
- indywidualna, opisowa (pisemna lub ustna) informacja zwrotna dla uczestników zajęć na temat oceny zaliczenia
Literatura
1. M. Grabowski, Historia upadku, Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006
2. M. Grabowski, Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej, W drodze, Kraków 2010
3. M. Szamot, Genezis. Czy ktoś jeszcze w to wierzy?, WAM, Kraków 2003
4. M. Szamot, Oto ty, Adamie, WAM, Kraków 2010
5. A. Lacocque, P. Ricoeur, Myśleć biblijnie, Znak, Kraków 2003
6. Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele, Pallottinum, Poznań 1994
7. A. Świeżyński, Hermeneutyczna próba rekonstrukcji ontologii upadłego anioła na podstawie biblijnej historii upadku człowieka (Rdz 3,1-5.14-15), w: Angelologia i jej sucastne intepretacie, red. A. Adam, Badin 2009, s. 101-114
8. A. Świeżyński, "Czy baranek zjadł różę?" Próba biblijno-symbolicznej interpretacji "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery, Studia Gdańskie 21(2007), s. 79-100
9. A. Świeżyński, Samotność "Adama" - próba interpretacji symbolicznej, w: Samotność człowieka w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, red. T. Dyk, B. Mroczek, Szczecin - Barlinek 2015, s. 87-10
10. A. Świeżyński, Genezyjski „owoc” (Rdz 3,6). Próba interpretacyjnego odsłonięcia, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk 2015, s. 245-262
Dodatkowo dla zainteresowanych:
1. E. Schweid, The Philosophy of the Bible, Boston 2009
2. Y. Hazony, The Philosophy of Hebrew Scripture, New York 2012
3. D. Johnson, Biblical Knowing, Eugene 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: