Wstęp do kognitywistyki WF-FI-KGN-WDK
Celem kursu jest wprowadzenie studentów w podstawy kognitywistyki – interdyscyplinarnej dziedziny badającej umysł, procesy poznawcze oraz mechanizmy leżące u podstaw ludzkiej i sztucznej inteligencji. Kognitywistyka łączy wiedzę z takich obszarów jak psychologia, filozofia, lingwistyka, neurobiologia i informatyka, aby zrozumieć złożoność percepcji, pamięci, języka, uczenia się oraz rozumowania. Kurs obejmuje teoretyczne i empiryczne fundamenty dziedziny, omawiając zarówno klasyczne, jak i nowoczesne teorie dotyczące działania umysłu. Szczególny nacisk zostanie położony na procesy poznawcze, takie jak percepcja, uwaga, pamięć, rozwiązywanie problemów oraz mechanizmy uczenia się. Zajęcia będą również analizować wpływ kognitywistyki na rozwój sztucznej inteligencji oraz jej powiązania z neurobiologią i psychologią poznawczą.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 50 godz.
suma godzin: 80 [80/30(25)=3] - liczba ECTS = 3 | W cyklu 2025/26_Z: Kontakt bezpośredni - 2ECTS:
*udział w zajęciach - 30h
*udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2h
*udział w konsultacjach - 15h
praca własna - 1ECTS:
*przygotowanie do zajęć (czytanie, praca pisemna, tłumaczenie, ...) - 10h
*przygotowanie do egzaminu pisemnego w formie testu - 20h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOG1_W01 - student/ka opisuje genezę kognitywistyki oraz wskazuje znaczenie rewolucji kognitywnej, odrzucenia behawioryzmu, cybernetyki czy teorii informacji Shannona
KOG1_W02 - student/ka definiuje i poprawnie stosuje terminologię dotyczącą np. obliczeniowej teorii umysłu, gramatyk Chomsky’ego, modularności czy hipotezy języka myśli
KOG1_W06 - student/ka analizuje epistemologiczne podstawy kognitywistyki, w tym potrafi wyjaśnić zastosowanie trzech poziomy opisu Marr’a albo założenia leżące u podstaw komputacjonizmu czy koneksjonizmu
KOG1_W12 - rekonstruuje argumenty na rzecz głównych modeli poznania i wskazuje ich epistemologiczne konsekwencje, np. porównuje różne koncepcje umysłu ze względu na ich znacznie dla kognitywistyki
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach – 10 pkt
Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów – 10 pkt
Udział w egzaminie pisemnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) – 36 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Egzamin: Test jednokrotnego wyboru.
Skala ocen (test):
0–16 pkt (≤46%) – niedostateczny (2.0)
17–20 pkt (47–59%) – dostateczny (3.0)
21–24 pkt (60–69%) – dostateczny plus (3.5)
25–28 pkt (70–79%) – dobry (4.0)
29–31 pkt (80–88%) – dobry plus (4.5)
32–36 pkt (≥89%) – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–25 pkt – 2.0 – niedostateczny
26–30 pkt – 3.0 – dostateczny
31–35 pkt – 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt – 4.0 – dobry
41–45 pkt – 4.5 – dobry plus
46–56 pkt – 5.0 – bardzo dobry
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Obowiązkowa:
*Bremer, J. (red). (2016). Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM (fragmenty)
*Bermudez, J. L. (2016). Cognitive Science: An Introduction to the Science of the Mind. Cambridge University Press (fragmenty)
*Bechtel, W. & Grahan, G. (1999). A Companion to Cognitive Science. Blackwell Publishing Ltd. (fragmenty)
Dodatkowa:
*Boden, M. (2006). Mind as Machine A History of Cognitive Science. Oxford University Press. (fragmenty)
*Gardner, H. (1985). The Mind's New Science: A History of the Cognitive Revolution. Basic Books. (fragmenty)
Literatura zostanie udostępniona w formie skanów albo pdfów podczas zajęć na zespole MsTeams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: