Semiotyka WF-FI-KGN-SEM
W ramach wykładu prezentuje się zakres, metody i niektóre rozwiązania problemów semiotyki logicznej. Tematyka jest podzielona na trzy działy: zagadnienia syntaktyki, semantyki i pragmatyki logicznej. Prezentuje się szkic historyczny poruszanych zagadnień, ale uwzględnia się współczesne rozwiązania wybranych problemów. W ramach zagadnień syntaktycznych omawia się współczesne logiczne koncepcje języka i rachunku, prezentujemy pojęcia z zakresu teorii dowodu. W ramach zagadnień semantycznych omawia się współczesną wersję klasycznej koncepcji prawdy, wynikanie logiczne, podajemy elementarne wiadomości z zakresu teorii modeli. Pojęcia pragmatyczne: okazjonalność, uznawanie, implikatura są przedmiotem prezentacji w ramach trzeciej części. T
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie lektur: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do wykładów: 30 godz.
przygotowanie do końcowego kolokwium z ćwiczeń: 10 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=3]
liczba ECTS: 5 (2+3)
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. podstawową terminologię z zakresu semiotyki logicznej,
2. historię i genezę powstania kognitywistyki,
3. terminologię z zakresu filozofii stosowanej w kognitywistyce .
Umiejętności: absolwent potrafi
1. stosować podstawowe zasady logiki i typowe strategie argumentacyjne oraz uzasadniać i krytykować uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych.
2. rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych i metodologicznych danego stanowiska.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do
1. adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych
umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
2. samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych oraz do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania,
3. uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla
rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Wykłady odbywają się stacjonarnie. Udział w wykładach jest obowiązkowy (max. 3 nieobecności). Kurs kończy się egzaminem pisemnym. Termin egzaminu jest ustalany przez dziekanat.
Literatura
1. Ajdukiewicz K., O spójności syntaktycznej, w: Język i poznanie. T1, PWN, Warszawa 1985, s. 222-242.
2. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005.
3. Hunter G., Metalogika. Wstęp do metateorii standardowej logiki pierwszego rzędu, Warszawa 1982.
4. Jadacki J.J., Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004.
5. Jonkisz A., Zagadnienia semiotyki logicznej i ogólnej metodologii nauk, Krakóa. 2023.
6. Nieznański E., Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, wyd. 3, Warszawa 2011.
7. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji. Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2024.
8. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
9. Trzęsicki K, Semiotyka i logika dla kognitywistów, Białystok 2016.
10. Żegleń U.M., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej, Toruń 2000.
W cyklu 2024/25_Z:
1. Ajdukiewicz K., O spójności syntaktycznej, w: Język i poznanie. T1, PWN, Warszawa 1985, s. 222-242. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: