Psychologia procesów poznawczych 1 WF-FI-KGN-PPP1
Wykład: 
Psychologia poznawcza jest działem psychologii zajmującym się badaniem procesów i struktur poznawczych. W pierwszej części kursu omawiane będą przede wszystkim podstawowe procesy poznawcze takie jak percepcja i uwaga. Ponadto studenci zapoznają się z teoriami i odkryciami dotyczącymi: natury reprezentacji wyobrażeniowej, procesów myślenia, rozwiązywania problemów i podejmowanie decyzji. W czasie wykładów przedstawione zostaną problemy teoretyczne i argumenty empiryczne wysuwane przez konkurencyjne stanowiska.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi podejściami teoretycznymi oraz metodami badań wypracowanymi w ramach psychologii poznawczej. Nacisk położony zostanie na potrzebę krytycznego podejścia do zastanych koncepcji i sięgania do wyników badań eksperymentalnych prowadzonych zgodnie z najwyższymi standardami metodologicznymi.  
Ćwiczenia: 
Ćwiczenia z psychologii poznawczej koncentrują się na praktycznym aspekcie badania procesów poznawczych. Studenci będą mieli okazję poznać i stosować metody psychologii eksperymentalnej, wykorzystywane do analizy takich zjawisk jak percepcja, uwaga, kontrola poznawcza czy struktury poznawcze. Zajęcia mają charakter warsztatowy – uczestnicy będą analizować istniejące eksperymenty, a następnie projektować i realizować własne badania w obszarze psychologii poznawczej.
Celem ćwiczeń jest rozwinięcie umiejętności krytycznego korzystania z wiedzy teoretycznej poprzez jej empiryczną weryfikację oraz nabycie praktycznych kompetencji w zakresie planowania, prowadzenia i interpretacji badań eksperymentalnych. Nacisk zostanie położony na stosowanie rygorystycznych standardów metodologicznych oraz refleksję nad ograniczeniami i mocnymi stronami różnych metod badawczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład:
KOG1_W09: student/ka wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii poznawczej, potrafi wskazać mózgowe korelaty głównych procesów poznawczych, rozumie uwarunkowania i społeczne konsekwencje tendencyjności i błędów w ocenach i podejmowaniu decyzji
KOG1_W11: student/ka w zaawansowanym stopniu zna i rozumie teorie i koncepcje m.in. percepcji, uwagi, wyobraźni, myślenia i podejmowania decyzji
KOG1_W13: student/ka wskazuje wyniki oraz metody badań, które uzasadniają poszczególne stanowiska teoretyczne z obszaru psychologii poznawczej, szczególnie percepcji, uwagi, wyobraźni, myślenia i podejmowania decyzji 
Ćwiczenia
KOG1_U08: student/ka Zna najważniejsze eksperymenty z dziedziny psychologii poznawczej, potrafi zaplanować eksperyment psychologiczny i zaprojektować go w odpowiednim programie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: