Neuronauka 1 WF-FI-KGN-NN1
Studenci poznają strukturę i funkcję mózgu w normie w formie bloków tematycznych, tj. ‘społeczny mózg’, ‘empatyczny/altruistyczny mózg’. Ponadto, przedmiotem kształcenia będzie struktura i funkcja mózgu w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', 'agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", ‘autystyczny mózg’, ‘lękowy mózg’, 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg’, ‘autodestrukcyjny mózg’, ‘starzejący się mózg’, ‘rozwijający się mózg', ‘mózg po udarze’, ‘mózg w padaczce’ i ‘mózg w stwardnieniu rozsianym’.
W ramach programu wprowadzenia do Neuronauki Klinicznej omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia, etiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych.
Ponadto, podjęta zostanie tematyka przeglądu metod diagnostycznych tj. techniki neuroobrazowania (elektroencefalografia, EEG, magnetoencefalografia (MEG), obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI), czy pozytonowa tomografia emisyjna (PET). Program kształcenia obejmuje również przegląd interwencji terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz rehabilitacja po udarze).
Program kształcenia będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz przeglądy badań naukowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Znajomość podstaw neuronauki klinicznej:
o Studenci będą rozumieć podstawowe pojęcia i teorie związane z neuronauką kliniczną.
o Będą potrafili wyjaśnić strukturę i funkcje mózgu oraz ich związek z zachowaniem i procesami psychicznymi.
2. Diagnoza i klasyfikacja zaburzeń:
o Studenci będą umieli rozpoznawać i klasyfikować zaburzenia psychiczne zgodnie z klasyfikacjami ICD-10/11 oraz DSM-5.
o Będą potrafili opisać etiopatogenezę, epidemiologię oraz obraz kliniczny różnych zaburzeń psychicznych.
o Będą znali zastosowanie wybranych metod neuroobrazowania.
3. Analiza przypadków klinicznych:
o Studenci będą zdolni do analizy przypadków klinicznych, nazywania objawów oraz proponowania odpowiednich interwencji terapeutycznych.
o Będą potrafili korzystać z literatury naukowej i najnowszych badań w celu wsparcia swoich analiz.
4. Interwencje terapeutyczne:
o Studenci będą zaznajomieni z różnymi metodami terapeutycznymi, takimi jak psychoterapia, farmakoterapia czy rehabilitacja żywieniowa.
o Będą potrafili ocenić skuteczność różnych interwencji terapeutycznych w kontekście zmian neuronalnych.
5. Krytyczne myślenie i umiejętności badawcze:
o Studenci będą rozwijać umiejętności krytycznego myślenia oraz analizy danych naukowych.
o Będą potrafili przygotować i prezentować prace naukowe z wybranego obszaru neuronauki klinicznej.
6. Komunikacja i współpraca:
o Studenci będą rozwijać umiejętności komunikacyjne i współpracy w zespole, co jest kluczowe w pracy klinicznej.
o Będą potrafili efektywnie komunikować się z pacjentami, ich rodzinami oraz innymi specjalistami.
Kryteria oceniania
- obecność obowiązkowa
- aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja artykułu naukowego - krytyczna ocena, opisu klinicznego przypadku, metaanalizy czy systematycznego przeglądu badań)
- przygotowanie prezentacji naukowej z wybranej problematyki w ramach realizacji programu neuronauki
- sprawdzian wiedzy w formie pisemnej
Literatura
Bibliografia
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013
ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information.
King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.
Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32
Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017.
Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016
Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022.
Rekomendowane pozycje książkowe:
Bear Mark, Connors Barry, Paradiso Michael A. Neuroscience: Exploring the Brain, Enhanced Edition: Exploring the Brain, Enhanced Edition. Jones & Bartlett Learning, 2020
Longstaff Alan, red. Wróbel Andrzej. Neurobiologia - krótkie wykłady. PWN 2024.
Narkiewicz Olgierd, Moryś Janusz. Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. PZWL 2014
Pąchalska Maria Kaczmarek Bożydar Kropotov Juri D. Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki. PWN 2018.
Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: