Neuroetyka WF-FI-KGN-NE
Cel przedmiotu
Celem konwersatorium jest pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności analitycznych studentów w zakresie badań nad neuronalnymi i psychologicznymi podstawami moralności. Studenci poznają główne koncepcje neuroetyki, a także wybrane badania eksperymentalne z psychologii moralności i neuronauki poznawczej. Kurs ma na celu wykształcenie
umiejętności krytycznej analizy wyników badań empirycznych, interpretacji ich znaczenia dla rozumienia procesów decyzyjnych i kształtowania postaw moralnych oraz refleksji nad etycznymi konsekwencjami zastosowań
neuronauki.
Opis przedmiotu
Konwersatorium koncentruje się na badaniu mechanizmów poznawczych i neuronalnych leżących u podstaw rozumowania moralnego. Omawiane będą zagadnienia dotyczące genezy moralności, jej biologicznych i psychologicznych uwarunkowań, a także pytania o uniwersalność norm moralnych. W ramach zajęć analizowane są klasyczne i współczesne eksperymenty psychologiczne (m.in. dylematy moralne, badania nad empatią i altruizmem) oraz wyniki badań neuroobrazowych dotyczących mózgu w
sytuacjach podejmowania decyzji moralnych. Dyskusje grupowe pozwalają na krytyczne porównanie danych empirycznych z teoriami filozoficznymi, co sprzyja rozwojowi umiejętności argumentacji i interdyscyplinarnego myślenia.
Studenci uczą się również rozpoznawać ograniczenia badań eksperymentalnych oraz formułować własne wnioski na temat etycznych i społecznych implikacji odkryć neuroetyki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOG1_W18 - Student charakteryzuje główne teorie dotyczące
neuronalnych i psychologicznych
podstaw moralności.
KOG1_U13 - Student analizuje wyniki badań eksperymentalnych z psychologii
moralności i neuronauki poznawczej oraz porównuje różne ujęcia teoretyczne
i interpretuje ich znaczenie dla rozumienia procesów moralnych
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na ocenę będzie polegało na czynnym uczestnictwie w zajęciach oraz na napisaniu jednego kolokwium i prezentacji i analizy jednego eksperymentu.
Za kolokwium można uzyskać 0-6 punktów. Za prezentację można uzyskać
0-6 punktów. Obecność na zajęciach jest oceniana 0-2 punktów (minimum 80%
obecności), aktywność na zajęciach jest oceniana 0-6 punktów.
Skala ocen:
Niedostateczny (2): 0–9 pkt - brak zrozumienia tekstu i teorii, błędne pojęcia, brak logicznej wypowiedzi
Dostateczny (3): 10–12 pkt - poprawna, ale powierzchowna odpowiedź; ogólne pojęcia, słaba struktura
Dostateczny plus (3+): 13–14 pkt - częściowo trafna analiza, brak głębi lub niezbyt jasna argumentacja
Dobry (4): 15–16 pkt - poprawna, rzeczowa odpowiedź z odniesieniem do tekstu i teorii, logiczny wywód
Dobry plus (4+): 17–18 pkt - bardzo dobra interpretacja, precyzyjne pojęcia, własne wnioski, jasny styl
Bardzo dobry (5): 19–20 pkt -wnikliwa, dojrzała i oryginalna analiza z głębokim
zrozumieniem problemu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Macko, Umysł moralny. Jak powstają oceny moralne?, Warszawa 2018.
(fragmenty)
R. Stach, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań
moralnych, Kraków 2012. (fragmenty)
A. Waleszczyński, Problemy z moralnością zwierząt, "Argument", 10(2020)1,
151-172.
Literatura uzupełniająca:
R. Stach, A. Stach-Borejko, Empatia i mózg, Kraków 2016.
P.S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności,
Kraków 2013.
D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań
2011.
G. Hickok, Mit neuronów lustrzanych,. rzetelna neuronauka komunikacji i
poznania, Kraków 2016.
The Routledge Handbook of Neuroethics, ed. by L. Syd M Johnson and Karen
S. Rommelfanger, New York, London 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: