Filozofia informacji WF-FI-KGN-FI
Filozofia informacji stanowi jedną z ważniejszych współczesnych dziedzin refleksji filozoficznej. Zajmuje się badaniem natury informacji, jej roli w poznaniu i komunikacji oraz wpływem na kulturę i rozwój cywilizacji. W trakcie wykładu będziemy przyglądać się informacjom jako zjawisku o charakterze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Punktem wyjścia będzie ogólna teoria informacji, która określa jej podstawowe zasady i strukturę. Następnie rozważone zostaną kwestie epistemologiczne, związane ze sposobami rozumienia, przetwarzania i organizowania informacji w ramach wiedzy. Kolejna część wykładu poświęcona będzie problematyce weryfikacji, czyli metodom i kryteriom pozwalającym oceniać prawdziwość i rzetelność informacji. Na zakończenie zostanie omówiony kulturowy wymiar informacji – jej zależność od kontekstu społecznego, rola w komunikacji i mediach oraz znaczenie w procesach technologicznych. Celem wykładu jest ukazanie wieloaspektowego charakteru informacji oraz przedstawienie głównych zagadnień i sporów towarzyszących jej filozoficznej analizie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
| W cyklu 2024/25_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 0-30 godz.
Suma godzin (średnio): 90 [90/30(25)=3] | W cyklu 2025/26_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
Kontakt z prowadzącym - bezpośredni - 2 ECTS
*udział w wykładzie: 30 godz.
*udział w konsultacjach : 15 godz.
*udział w zaliczeniach poza zajęciami : 2 godz.
Kontakt z prowadzącym - pośredni - 1 ECTS
*przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
*przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 10 godz.
 | 
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent (zna i rozumie/potrafi/jest gotów)
KOG1_W07 : w zaawansowanym stopniu rozpoznaje, analizuje i interpretuje informacje jako zjawisko poznawcze, komunikacyjne i kulturowe, porządkuje je w ramach ogólnych teorii, ocenia ich prawdziwość i rzetelność oraz wyjaśnia ich rolę w kształtowaniu procesów poznawczych, społecznych i technologicznych. 
KOG1_W12 : w zaawansowanym stopniu rozpoznaje, analizuje i interpretuje koncepcje oraz argumenty wybranych stanowisk na gruncie kognitywistyki i filozofii kognitywistyki, odnosząc je do problematyki filozofii informacji, wyjaśnia ich znaczenie dla rozumienia umysłu jako systemu przetwarzającego informacje oraz ocenia ich rolę w dyskusjach nad poznaniem, komunikacją i kulturą.
Sposób weryfikacji efektów:
- Dyskusja na zajęciach; egzamin ustny 
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Obecność na zajęciach – maksymalnie 2 pkt (dopuszczalne 2 nieobecności).
Egzamin ustny – maksymalnie 8 pkt.
Łącznie do zdobycia: 10 pkt.
Aby zaliczyć kurs, trzeba zdobyć minimum 5 pkt (w tym co najmniej 3 pkt z egzaminu ustnego).
Egzamin ustny – skala punktowa i wymagania
3 pkt – 3.0 (dostateczny) 
Student zna podstawowe pojęcia i teorie omawiane na kursie oraz potrafi odnieść się do wybranych zagadnień, lecz nie umie ich powiązać z naukami o poznaniu ani z myślicielami, którzy się nimi zajmowali. 
4 pkt – 3.5 (dostateczny plus) 
Student poprawnie rozpoznaje i omawia część problemów filozofii informacji w powiązaniu z wybranymi przykładami, choć jego interpretacje są częściowe. 
5 pkt – 4.0 (dobry) 
Student potrafi wskazać i wyjaśnić związki między problemami filozofii informacji a kognitywistką, poprawnie interpretuje omawiane zagadnienia i odnosi je do własnych przykładów. 
6 pkt – 4.5 (dobry plus) 
Student dobrze orientuje się w problematyce filozofii informacji, trafnie osadza zagadnienia w kontekście technologicznym i społeczno-kulturowym, potrafi formułować spójne, uzasadnione stanowiska. 
7–8 pkt – 5.0 (bardzo dobry) 
Student bardzo dobrze orientuje się w problematyce filozofii informacji, umiejętnie łączy analizę filozoficzną z kontekstem technologicznym, społeczno-kulturowym i zagadnieniami z zakresu kognitywistki, krytycznie omawia zagadnienia i precyzyjnie uzasadnia własne stanowisko. 
Skala punktowa – ocena końcowa (obecność + egzamin ustny)
5 pkt – 3.0 (dostateczny)
6 pkt – 3.5 (dostateczny plus)
7 pkt – 4.0 (dobry)
8 pkt – 4.5 (dobry plus)
9–10 pkt – 5.0 (bardzo dobry)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M. Lubański, Filozoficzne zagadnienia teorii informacji, Akademia Teologii Katolickiej 1975
2. M. Hetmański, Epistemologia informacji, Copernicus Center 2013
3. P. Allo, B. Baumgaertner,  i inni, The Philosophy of Information
An Introduction, on-line: https://socphilinfo.github.io/resources/i2pi_2013.pdf
Literatura uzupełniająca:
M. Mazur, Jakościowa teoria informacji, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne Warszawa, on-line: http://autonom.edu.pl/publikacje/mazur_marian/jakosciowa_teoria_informacji-tiff.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: