Epistemologia WF-FI-KGN-EPI
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi).
Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student wie, czym jest epistemologia (teoria poznania) i jaka jest jej specyfika metodologiczna;
student zna podstawową terminologię i ma uporządkowaną wiedzę teoriopoznawczą;
Umiejętności:
student samodzielnie zdobywa wiedzę, czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu epistemologii (teorii poznania), słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji podstawowych problemów i argumentów teoriopoznawczych, potrafi przeprowadzić analizę podstawowych epistemologicznych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia.
Kompetencje:
student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie ich znaczenie dla racjonalności badań naukowych i kształtowania własnego obrazu świata.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin ustny z treści wykładu.
Ocena formalna: poprawność językowa, wykorzystanie literatury.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach.
Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student słabo zna podstawowe tez głoszonych w ramach badań epistemologicznych, które omówiono na zajęciach. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tezy głoszone przez epistemologów, które omówiono na zajęciach. W znacznym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna odstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tez głoszonych przez epistemologów, które omówiono na zajęciach, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego i jego dyskusji
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać tekstów z filozofii
Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii
Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco czytać teksty z filozofii
Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu
Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów oraz notatek na ćwiczenia
4. Udział w egzaminie ustnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń)
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna jest 1 nieobecność usprawiedliwiona)
Aktywność w analizowaniu tekstu i dyskusji (co najmniej w 5 tematach, minimalnie - w 3)
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Literatura podstawowa:
-R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011.
-P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002.
Literatura uzupełniająca:
-S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020.
-Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007.
-R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971.
-A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002.
-Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013.
-A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995.
Lektury na egzamin:
-A. B. Stępień, Rodzaje poznania bezpośredniego.
-S. Judycki, Epistemologia w XX wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: