Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 2 WF-FI-FPWA2
W wykładzie wskaże się na rozumienie współczesnego ateizmu oraz na jego filozoficzne źródła. Poruszy się również problem dialogu z ateistami i agnostykami.Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze drugim podjęte zostaną zagadnienia ateizmu obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej: od F. Nietzschego do tzw. „Nowego ateizmu” w wydaniu m.in. R. Dawkinsa, D. Dennetta i Ch. Hitchensa.
Wykład obejmuje następujące treści:
- Neopozytywistyczna krytyka metafizyki i religii
- Autosekularyzacja F. Nietzschego
- Nietzscheańska krytyka Boga i religii źródłem agnostycyzmu
i ateizmu.
- Czy F. Nietzsche proponuje nową religię?
- Dlaczego nie jesteśmy nietzscheanistami?
- Problem Boga w filozofii M. Heidegger
- Ateizm XXI wieku – mapa problemu (2)
- Zjawisko „nowego ateizmu”: R. Dawkins, D.Dennett, S. Harris,
Ch. Hitchens (2)
- Problem cierpienia – ważny argument na rzecz ateizmu?
- Czy można udowodnić istnienie Boga – problemy metodologiczne
- Rodzaje argumentów za istnieniem Boga
- E. Stein: od ateizmu do świętości
- Jak dyskutować z ateistami?
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z ateizmem, rozumie jakie przyczyny filozoficzne prowadzą do tego stanowiska na przestrzeni wieków oraz potrafi wskazać na konsekwencje współczesnego ateizmu
Umiejętności:
Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem,
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne
Jest krytyczny wobec poglądów dotyczących różnych postaw wobec religii i Boga.
Zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i sekularyzmu, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Stosuje się następujące metody:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu ateizmu
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu ateizmu
Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Prezentacja, również studentów, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej do wykładu.
Kryteria ocenienia:
ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane
z ateizmem.
ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
Literatura
Do wyboru:
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków
2011.
- Berliński D., “Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe”,
przeł. D. Cieśla-Szymańska, Warszawa 2009.
- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października
2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania
Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl
/cms/tz/index.php?id=774.
- Jaspers K., "Nietzsche", tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997.
- Kowalczyk S., „Ateizm w Polsce”, w: „O filozoficznym poznaniu
Boga dziś”, red. bp B. Bejze, Warszawa 1992.
- Krasiciki P., "Od „śmierci Boga” do śmierci człowieka. Z genealogii
i recepcji posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001.
- Lipski M., “Dlaczego nie jestem ateistą”, Warszawa 2011.
- Lubac de H., „Dramat ateizmu humanistycznego”, tłum. A.
Ziernicki, Kraków 2004.
- Nietzsche F., "Antychryst", tłum. L. Staff, Kraków 1967.
- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”,
tłum., M. Pasicak, Kraków 2010.
- Sieg J., „Post-chrześcijańska myśl ateistyczna”, w: „O filozoficznym
poznaniu Boga dziś”, Warszawa 1992
- Sochoń J., ,,Ateizm”, Warszawa 2003.
- Wojtysiak J. , „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny
argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012.
- Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: