Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 1 WF-FI-FPWA
- Różne rodzaje współczesnego ateizm (2)
- Czym jest agnostycyzm, sekularyzm, sekularyzacja, oraz humanizm
świecku? (2)
- Główne etapy europejskiej sekularyzacji – mapa problemu.
- Blaski i cienie filozofii Renesansu
- Racjonalizm Kartezjusza i jego relacje do teizmu
- Znaczenie kartezjańskich dowodów na istnienie Boga
- Dlaczego w Oświeceniu krytykowano chrześcijaństwo?
- Filozofia I. Kanta a nowożytny agnostycyzm
- Filozofia niemiecka w XIX w. i jej stosunek do zagadnień
teologicznych
- A. Schopenhauer i jego filozofia pesymizmu (2)
- A. Schopenhauera propozycja „świeckiego zbawienia”
- Kryzys chrześcijaństwa na przełomie XIX i XX wieku i próby jego
przezwyciężenia
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z ateizmem, rozumie jakie przyczyny filozoficzne prowadzą do tego stanowiska na przestrzeni wieków oraz potrafi wskazać na konsekwencje współczesnego ateizmu
Umiejętności:
Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem,
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne
Jest krytyczny wobec poglądów dotyczących różnych postaw wobec religii i Boga.
Zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i sekularyzmu, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Stosuje się następujące metody:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu ateizmu
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu ateizmu
Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Prezentacja, również studentów, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej do wykładu.
Kryteria ocenienia:
ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane
z ateizmem.
ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
Literatura
- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum., M. Frankiewicz,
Kraków 2009.
- Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do
duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
- Flew A., “Bóg istnieje”, tłum. R. Pucek, Warszawa 2011.
- Lewis C. S., “Chrześcijaństwo po prostu”, tłum. P. Szymczak,
Poznań 2008.
- Maritain J., "Trzej reformatorzy. Luter-Descartes-Rousseau", tłum.
K. Michalski, Warszawa 1938.
- Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze
europejskiej”, Warszawa 2003.
- Miodoński L., „Filozofia religii Arthura Schopenhauera”, w: „Filozofia”
XXIX, Wrocław 1996.
- Neusch M., „U źródeł współczesnego ateizmu”, tłum. A.
Turowiczowa, Paryż 1980.
- Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M.
Falkowski, warszawa 2008.
- Schopnhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia”, t. II., tłum. J.
Garewicz, Kęty 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: