Filozoficzne koncepcje człowieka z ćwiczeniami 2 WF-FI-FKC2
1-2. Człowiek i prawo: prawa człowieka (społeczne, polityczne, obywatelskie).
3-4. Człowiek i kultura, wielokulturowość; Czym jest kultura?
5-6.Człowiek i język; język ludzki a komunikowanie się zwierząt. Komunikacja, przedstawianie, wyrażanie.
7-8. Człowiek i technika. Człowiek jako homo technicus. Racjonalność kontra technika, wytwory techniki a życie człowieka. Technika w życiu człowieka.
9-10. Człowiek i religia. Koncepcja homo religiosus a potrzeba trascendencji; realigia a teorie polityczne.
11-12.Człowiek i rodzina - ujęcie funkcjonalisytczne i strukturalistyczne.
13-14. Człowiek i szaleństwo.
15-16. Człowiek a państwo.
17-18. Człowiek i historia (człowiek w historii i historia człowieka: czy człowiek zmienił się od czasów Sokratesa?
19-20. Jak powstał człowiek? Ewolucjonizm, inteligentny projekt i inne spory.
21-22. Człowiek a polityka. Człowiek-obywatel państwa.
23-24.Człowiek i wartości (uniwersalne, subiektywne).
25-26. Człowieka a nauka
27-28. Czy życie ludzkie ma sens? Pytanie o sens ludzkiej egzystencji.
29-10. Koniec człowieka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Udział w wykładzie - 30 godz.
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz.
Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz.
suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5]
liczba ECTS: 5
Literatura
1. G. Haeffner, Pytanie o właściwy punkt wyjścia, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
2. T. Williams, J. O. Bengtsson, Personalism, The Stanford Encyklopedia of Philosophy, ed. E. Zalta 2014.
4. Ch. Taylor, Pojęcie osoby, w: Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
5.G . Haeffner, Uspołecznienie , w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.G
6. G. Haeffner, Pierwiastek duchowy, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
7. G. Haeffner, Wiedza, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
8. R. Piłat, Wstęp oraz Przyczyny aporetyczności samowiedzy, w: Aporie samowiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.
9. V. Dusek, Natura człowieka: narzędzia czy język?, w: Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
10. J. Jagiełło, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Heidegger-Plessner). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: