Język i rzeczywistość WF-FI-212-WOBUCZ18
Celem wykładu jest przedstawienie różnych sposobów ujęcia relacji języka i rzeczywistością, które formułowane są we współczesnych teoriach filozoficznych języka. Celem jest pokazanie związku pomiędzy rozumieniem relacji języka i rzeczywistości a konsekwencjami jakie niesie ono dla teorii prawdy, poznania, działania a także ukazanie roli języka w procesach społecznych . Student poznając różne stanowiska zyskuje narzędzie do analitycznego i krytycznego podejścia do uniwersalnych problemów jak np. kwestia relatywizmu pojęciowego, relatywizmu prawdy czy relatywizmu teorii naukowych, zagadnienie rozumienia w komunikacji międzykulturowej czy interpretacji wypowiedzi w zależności od kontekstu. Nabyta wiedza będzie podstawą do głębszego zrozumienia wielowymiarowej roli języka w poznaniu, komunikacji i życiu społecznym a także do krytycznej oceny i wzbogacenia argumentacji w filozoficznym sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna podstawowe stanowiska odnośnie związku języka i rzeczywistości, wie jaki jest kontekst filozoficzny i konsekwencje rozwiązań proponowanych przez różne teorie języka. Jest zaznajomiony z podstawowymi kwestiami odnośnie teorii prawdy, poznania, działania dla których teoria stosunku języka do rzeczywistości jest istotna. Zna podstawową argumentacje w sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem. Student zna także wybrane teksty z filozofii języka dotyczące stosunku języka i rzeczywistości i rozumie zagadnienia jakie one poruszają.
Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka teorii komunikacji. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie relacji języka i rzeczywistości. Dostrzega rolę języka w poznaniu, działaniu i komunikacji społecznej
Kompetencje: Jest świadomy wzajemnych związków języka i rzeczywistości i ich wzajemnych uwarunkowań zarówno w poznaniu jak i społecznym działaniu człowieka.
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia- 30
SUMA GODZIN 90 [90 : 30 =3]
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie eseju zaliczeniowego przygotowanego przez studenta na temat ściśle powiązany z tematyką wykładu. Obecności na wykładach stanowią warunek konieczny przyjęcia eseju. Temat i zakres pracy pisemnej powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wykładowcę. Przewidziana jest krótka rozmowa dotycząca opracowanego tematu, weryfikująca znajomość przedmiotu. Ocena końcowa jest oceną średnią, uzyskaną za pracę pisemną i rozmowę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
podstawowa.
1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne
2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc.
3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus
4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne”
5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki.
6. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle.
7. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie.
8. John Searle, Czynności mowy (fragmenty)
9. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna)
10. A. Wierzbicka, Semantyka, Wybrane fragmenty ( Wprowadzenie, Przegląd elementarnych jednostek semantycznych)
Pomocnicza:
Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: