WMSF: Metafizyka Arystotelesa WF-FI-212-WMSFM-P21
Przedmiotem wykładu jest teoria bytu Arystotelesa wyłożona w oparciu o lekturę przede wszystkim następujących tekstów tego filozofa: "Metafizyka", "Fizyka", "Analityki pierwsze i wtóre", "Kategorie". Podczas zajęć przedstawione będą możliwe interpretacje filozofii pierwszej Arystotelesa jako teorii o charakterze przedmiotowym oraz teorii o charakterze metodologicznym, nieprzedmiotowym. Stagiryta, jako uczeń Platona, sprzeciwiał się częściowo jego realizmowi w sprawie uniwersaliów. Przedstawił szereg zarzutów wobec teorii idei swwojego nauczyciela. W swojej metafizyce jednak, podobnie jak Platon, przyjmował realizm, co do istnienia uniwersaliów, choć w postaci umiarkowanej. Zarzuty stawiane Platonowi dotyczące przedmiotów ogólnych, można, jak się wydaje wysunąć również wobec hylemorfistycznej teorii samego Arystotelesa. Celem wykładu nie będzie jednak porównywanie tych dwóch największych systemów metafizycznych starożytnej Grecji sprzed narodzin Chrystusa (choć z pewnością zostanie poczynionych szereg uwag w tej sprawie), lecz pozytywne omówienie teorii Stagiryty.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiotem wykładu jest teoria bytu Arystotelesa wyłożona w oparciu o lekturę przede wszystkim następujących tekstów tego filozofa: "Metafizyka", "Fizyka", "Analityki pierwsze i wtóre", "Kategorie". Podczas zajęć przedstawione będą możliwe interpretacje filozofii pierwszej Arystotelesa jako teorii o charakterze przedmiotowym oraz teorii o charakterze metodologicznym, nieprzedmiotowym. Stagiryta, jako uczeń Platona, sprzeciwiał się częściowo jego realizmowi w sprawie uniwersaliów. Przedstawił szereg zarzutów wobec teorii idei swwojego nauczyciela. W swojej metafizyce jednak, podobnie jak Platon, przyjmował realizm, co do istnienia uniwersaliów, choć w postaci umiarkowanej. Zarzuty stawiane Platonowi dotyczące przedmiotów ogólnych, można, jak się wydaje wysunąć również wobec hylemorfistycznej teorii samego Arystotelesa. Celem wykładu nie będzie jednak porównywanie tych dwóch największych systemów metafizycznych starożytnej Grecji sprzed narodzin Chrystusa (choć z pewnością zostanie poczynionych szereg uwag w tej sprawie), lecz pozytywne omówienie teorii Stagiryty. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie teorię metafizyczną Arystotelesa wraz z uwarunkowaniami historycznymi jej powstania, ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych stosowanych przez Arystotelesa w metafizyce.
Umiejętności:
student potrafi opisać i ocenić różne sposoby poznania i strategie argumentacyjne występujące w filozofii bytu Arystotelesa.
Kompetencje społeczne:
student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 25
przygotowanie do wykładu - 10
przygotowanie do egzaminu - 25
konsultacje - 2
Suma godzin: 92
Punkty ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie wie jakie są podstawowe problemy w metafizyce Arystotelesa oraz w jaki sposób Arystoteles definiuje naczelne pojęcia i twierdzenia teorii bytu, a także nie zna sposobów ich uwyraźniania i uzasadniania.
ocena dostateczna (3) student wie jakie są podstawowe problemy w metafizyce Arystotelesa oraz w jaki sposób Arystoteles definiuje naczelne pojęcia i twierdzenia teorii bytu, ale nie zna sposobów, odpowiednio, ich uwyraźniania i uzasadniania.
ocena dobra (4) - student wie jakie są podstawowe problemy w metafizyce Arystotelesa oraz w jaki sposób Arystoteles definiuje naczelne pojęcia i twierdzenia teorii bytu, a także zna sposoby uzasadniania twierdzeń teorii bytu i sposoby uwyraźniania naczelnych pojęć metafizyki.
ocena bardzo dobra (5) - student zna rozwiązania szczegółowych problemów metafizycznych oraz rozumie szczegółowe strategie argumentacyjne.
Umiejętności:
Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy metafizycznej oraz umiejętność oceny takie argumentacji.
Kompetencje społeczne:
Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne.
Literatura
Arystoteles, Metafizyka, tekst grecki i jego przekład na język polski dokonany przez Tadeusza Żeleźnika, Lublin 2017.
Arystoteles, Analityki pierwsze i wtóre, tekst grecki i jego przekład na język polski dokonany przez Mariana Wesołego, Lublin 2021.
Arystoteles, Fizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1968.
Arystoteles, Kategorie, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1975.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ukończony kurs metafizyki ogólnej oraz historii filozofii starożytnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: