WMSF: Logiki temporalne z pierwotnym pojęciem zmiany WF-FI-212-WMSFL-S21
Przez filozofię logiczną rozumie się konstrukcje podstawowych filozoficznych pojęć i koncepcji, które kierowane są współczesnymi narzędziami nauk formalnych, w szczególności: logiką formalną. Zakres zainteresowania zawężamy do wybranych problemów ontoteologii, epistemologii i filozofii czasu, które analizowane są z wykorzystaniem modalnych logik aletycznych, epistemicznych i temporalnych.
Odpowiednio do rodzajów branych pod uwagę modalności, wykład składa się z trzech części a w każdej części wyróżnia się dwa piony tematyczne: formalny i stosowany. W każdej części przedstawiamy elementy wyróżnionych logik modalnych a następnie pokazujemy ich aplikacje do określonych problemów filozoficznych. Odnośnie do zastosowań zaprezentowanych logik, w części pierwszej omawiamy trzy formalizacje argumentów ontologicznych św. Anzelma, Leibniza, Goedla W części drugiej rozważamy formalizacje paradoksów Fitcha, Moore'a. Całość domykamy formalizacją struktur czasowych, które korespondują z koncepcjami czasu Parmenidesa, Heraklita, Arystotelesa, Leibniza.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: Student ma uporządkowaną znajomość i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu zaprezentowanych logik modalnych, epistemicznych i temporalnych; rozumie koncepcję uprawiania filozofii za pomocą metod współczesnych logik nieklasycznych.
2. Umiejętności: Student trafnie precyzuje wybrane zadania formalizacyjne i stosuje poznane narzędzia logik nieklasycznych
3. Kompetencje: Na podstawie analizy nowych sytuacji problemowych z zakresu filozofii student samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania za pomocą poznanych narzędzi.
OPIS ECTS: udział w wykładzie 30 h; lektura tekstów z zakresu logik nieklasycznych - 15 h, lektura tekstów filozoficznych - 15 h, przygotowanie do egzaminu 30 h; SUMA GODZIN 90; [90 : 30 =3] LICZBA ECTS 3.
Kryteria oceniania
Przyjmujemy dwa warunki zaliczenia przedmiotu, które powinny być łącznie spełnione:
1. Obecność na zajęciach (maksymalna liczba dozwolonych nieobecności: 4x45 min.)
2. przystąpienie do egzaminu ustnego w czasie sesji egzaminacyjnej (poprawna odpowiedź na jedno pytanie i częściowa odpowiedź na drugie spośród trzech zadanych pytań problemowych).
Spełnienie warunku 1 jest o tyle ułatwione, że zajęcia prowadzone są przez Ms Teams.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- z zakresu logiki (fragmenty):
1. Handbook of Philosophical Logic, 2nd, edition, vol. 3, vol. 7, red: D. M. Gabay, F. Guenthner, Springer-Verlag New York Inc. 2004,
2. Blackburn P., de Rijke M, Venema Y., Modal logic , Cambridge U.P. 2001,
3. Handbook of Epistemic Logic, v. Ditmarsch Hans, Halpern J. Y, v. d. Hoek W, Kooi B., College Publications UK 2015;
- z zakresu filozofii logicznej (fragmenty):
1. ontoteologia: Perzanowski J., "O wskazanych przez Ch. Hartshorne'a modalnych krokach w dowodzie ontologicznym św. Anzelma", w: Filozofia/Logika. Filozofia logiczna 1994, J. Perzanowski, A. Pietruszczak (red), Wyd. UMK, Toruń 1994, s. 77-96; Świętorzecka K., "Gödel’s ‘Ontologischer Beweis’. Remarks on Its Philosophical Background and Variations", w: Gödel’s Ontological Argument. History, Modifications, and Controversies, red. K. Świętorzecka, Wyd. Nauk. Semper, Warszawa 2015, s. 1-45;
2. epistemologia: v. Benthem J, What One May Come to Know, 'Analysis' 64.2, s. 65-105; Lechniak M., Once more about Moore's paradox in epistemic logic and belief change theory, `Roczniki filozoficzne' nr 3 (2018), s. 77-99,
3. filozofia czasu: Świętorzecka K., Czermak J., A Logic of change with modalities, `Logique et Analyse' 232(2015), s. 509-525; Świętorzecka K., Between the Logic of Parmenides and the Logic of Liar, Bulletin of the Section of Logic, vol 38: 3/4 (2009), s. 123-134.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: