WM: Etyka i język WF-FI-212-WMROZ-25
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z etycznymi aspektami czynności językowych. W trakcie zajęć omówiona zostanie specyfika działań, które mają charakter językowy. Studenci zdobędą wiedzę na temat performatywnej funkcji języka, a także nabędą umiejętność wyjaśniania, na czym polega różnica między czynami fizycznymi i językowymi. Najważniejszym problemem, który będzie stanowił przedmiot prowadzonych w czasie wykładu analiz okaże się moralny status aktów mowy. Dlatego najważniejszym celem zajęć jest doskonalenie kompetencji w zakresie dyskusji filozoficznej zrodzonej wokół takich pytań jak: Dlaczego za pomocą słów można coś czynić? Jakie jest źródło ich sprawczej mocy? Jakie są konsekwencje etyczne naszych wypowiedzi i od czego one zależą?
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W06 - student/ka analizuje kluczowe stanowiska filozoficzne dotyczące relacji między językiem a etyką oraz przedstawia bieżący stan badań w tym zakresie.
FI2_W07 - student/ka wyjaśnia, w jaki sposób normy językowe i etyczne współtworzą struktury społeczne oraz interpretuje ich zmienność i wpływ na zachowania jednostek
FI2_W08 - student/ka rozpoznaje i stosuje metody badawcze oraz strategie argumentacyjne charakterystyczne dla filozofii języka i etyki normatywnej.
FI2_U06 - student/ka identyfikuje powiązania między przemianami językowymi a zmianami w rozumieniu wartości moralnych oraz analizuje wpływ języka na kształtowanie postaw etycznych w społeczeństwie.
Weryfikacja efektów:
- egzamin ustny oraz dyskusja na zajęciach
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Aktywność na zajęciach – 10 pkt.
3. Udział w egzaminie ustnym – 30 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Egzamin ustny.
Skala ocen (egzamin ustny):
0–14 pkt – niedostateczny (2.0)
15–17 pkt – dostateczny (3.0)
18–20 pkt – dostateczny plus (3.5)
21–23 pkt – dobry (4.0)
24–26 pkt – dobry plus (4.5)
27–30 pkt – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–19 pkt 2.0 – niedostateczny
20–25 pkt 3.0 – dostateczny
26–31 pkt 3.5 – dostateczny plus
32–37 pkt 4.0 – dobry
38–43 pkt 4.5 – dobry plus
44–50 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. John L. Austin, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993 (fragmenty czytane w czasie wykładu)
2. John R. Searle, Czynności mowy: rozważania z filozofii języka, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987 (fragmenty czytane w czasie wykładu)
3. W. Janikowski, Obrażanie, zniesławianie i czucie się obrażonym, http://etykapraktyczna.pl/wpis/2012/06/27/obrazy-i-znieslawienia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: