WM: Platońska teoria języka WF-FI-212-WMPIET20
Od samych początków działalności filozoficznej, Platon dostrzegał wagę zagadnień z zakresu teorii języka dla poznania. Niezależnie od okresu twórczości, w którym powstawały jego dialogi, odnajdujemy w nich zainteresowanie problematyką epistemologiczną, a jednym z głównych wielkich tematów filozofii Platońskiej jest wiedza. W tym kontekście Platon stawia pytania między innymi o genezę języka, jego wartość epistemologiczną i funkcje poznawcze. Podczas wykładu zostaną omówione zarówno początki teorii składni zaproponowanej przez Platona, jego semantyka i pragmatyka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
udział w wykładzie 30 godz. - 1 pkt ECTS
samodzielne czytanie lektur (tekstów starożytnych) - 30 godz. - 1 pkt ECTS
przygotowanie do wykładu (powtórzenie wcześniejszego materiału, praca własna nad omawianym tematem itp.) 20 godz. - 0,7 pkt ECTS
konsultacje 2 godz. - 0,2 pkt ECTS
przygotowanie do egzaminu 30 godz. - 1 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: egzamin ustny
Kryteria oceny:
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie wie na czym polega teoria nazw u Platona, nie potrafi nawet w stopniu podstawowym omówić jego teorii prawdy i znaczenia ani wskazać funkcji jakie pełni język w metafizyce Platona.
ocena dostateczne (3) student wie na czym polega teoria nazw u Platona, potrafi w stopniu podstawowym omówić jego teorii prawdy i znaczenia oraz wskazać funkcje jakie pełni język w metafizyce Platona.
Ocena dobra (4) - student zna szczegółowo teorię języka Platona
ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo teorię języka Platona; potrafi również dokonać rekonstrukcji argumentacji Platona na rzecz poszczególnych rozwiązań z zakresu teorii języka.
Umiejętności:
Oceniana jest umiejętność adekwatnego odczytania teorii starożytnej w świetle współczesnych badań lingwistycznych oraz z punktu widzenia współczesnej logiki oraz umiejętność oceny przeprowadzanej argumentacji przez Platona.
Kompetencje społeczne:
Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk).
Literatura
1. Wybrane fragmenty dialogów Platona.
2. S. Bladzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002.
3. Z. Danek, Myślę więc nie wiem, Łódź 2000.
4. E. Wolicka, Mimetyka i mitologia Platona, Lublin 1994.
Literatura uzupełniająca:
1. F. M. Cornford, Plato's Theory of Knowledge, Londyn 1934.
2. Ch. Kahn, Language and ontology in the "Cratylus", w: "Phronesis": Exegesis and Argument, supp. 1(1973).
3. J. A. Palmer, Plato's Reception of Parmenides, Oxford 1999.
4. R. Robinson, The theory of names in Plato's Cratylus, w: "Revue Internationale de Philosophie" (1955).
5. D. Ross, Plato's Theory of Ideas, Oxford 1963.
6. G. Ryle, Letters and Syllables in Plato, w: "Philosophical Review", 69(1960).
7. F. Sontag, The Platonist's Concept of Language, w: "The Journal the Philosophy" 51(1954)
8. R. K. Sprague, Plato's Use of Fallacy, London 1962.
9. G. Vlastos, Degrees of Reality, w: tenże, Platonic Studies, Princeton 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: