WMSF: Przyroda i społeczeństwo. Zarys problematyki WF-FI-212-WMFP-WA22
Wykład poruszy kwestie wykorzystywania w filozofii i naukach społecznych wątków przyrodoznawczych, a także wpływu społeczeństwa na nauki ścisłe. Poszczególne zajęcia będą miały charakter studiów przypadków – w ich trakcie omawiane będą wybrane wpływowe postaci świata filozofii, socjologii i nauk przyrodniczych, których poglądy będą analizowane pod kątem tego, w jaki sposób wizja przyrody danej postaci wpływała na jego wizję społeczeństwa.
Studenci będą mieli okazję zapoznać się z poglądami nie tylko filozofów (jak np. Platon, Hobbes, Rousseau), biologów (np. Cope, Dawkins), ale również socjologów, psychologów i antropologów (np. Frazer, Durkheim, Freud). Zajęcia ukażą wielość perspektyw badawczych omawianego zagadnienia, co pozwoli studentom na zrozumienie w jaki sposób poglądy społeczne nawet najwybitniejszych myślicieli zawsze były determinowane przez stan współczesnej im nauki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 0-30 godz.
Suma godzin (średnio): 90 [90/30(25)=3]
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny kontekst powiązań poglądów politycznych i przyrodoznawczych;
2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii polityki i przyrody;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z wykorzystywaniem koncepcji z zakresu filozofii przyrody w filozofii społecznej.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące filozofii przyrody i społecznej;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z wykorzystywaniem różnych koncepcji przyrody w filozofii spolecznej.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii przyrody i społecznej;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach każdorazowo poświadczoną wpisem na listę obecności wg skali:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności – 2
2. Ocena z zaliczenia ustnego - należy przygotować wypowiedź na jeden z podanych tematów, korzystając z wiedzy zdobytej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu; tematy do opracowania zostaną podane w trakcie zajęć.
Inne szczegółowe informacje zostaną podane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z egzaminu końcowego lub prezentacji (2/3).
Literatura
Literatura obowiązkowa
Deliege R., Historia antropologii, Oficyna naukowa, Warszawa 2011
Szachaj A., Jakubowski M. N., Filozofia polityki, PWN, 2008
Literatura uzupełniająca
Korporowicz L., Socjologia kulturowa. Kontynuacja i poszukiwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011
Popper K., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 1 i t. 2, PWN, 2007
Smith A. D., Ethno-Symbolism and nationalism. A cultural approach, Routladge 2009
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN 2012
Wagner M., “Projekt “teologii” ewolucyjnej Edwarda D. Cope’a”, Studia Philosophiae Christianae 57(2021)2
Wagner M., “The many origins of totemism. Critical analysis of theories of James G. Frazer,Émile Durkheim and Sigmund Freud”, Maska 40(2018)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: