ML: Ethical arguments - how to justify a value judgement? WF-FI-212-WMAN-CE22
Mimo wyraźnych powiązań między kolejnymi etapami rozwoju myśli moralnej angielskiego oświecenia z jednej, oraz doktryny dwudziestowiecznego non-kognitywizmu z drugiej strony, zestawianie współczesnych koncepcji emotywistycznych z tradycją oświeceniową sprowadza się najczęściej do podkreślania ogólnego patronatu Hume'a nad zainicjowaną przez G. E. Moore’a „rewolucją” w metaetyce. Celem wykłady jest uzupełnienie opisu owych współzależności o szerszy kontekst filozoficznej debaty, która toczyła się w połowie siedemnastego i na początku dwudziestego wieku wokół fundamentalnych kwestii metaetycznych. Hume'owski proto-emotywizm jawi się w takim ujęciu jako odpowiedź na intuicjonistyczną koncepcję zmysłu moralnego autorstwa Francisa Hutchesona, jednocześnie zaś jako źródło inspiracji dla stworzonej przez Adama Smitha teorii sympatii. Ujęta w ten sposób szkoła oświeceniowego sentymentalizmu skonfrontowana zostaje z rozrysowanym analogicznie współczesnym projektem emotywistycznym - zapoczątkowanym w intuicjonizmie Moore'a, przesuniętym w kierunku radykalnego psychologizmu przez Stevensona, i w końcu intersubiektywistycznie wyprofilowanym w preskryptywizmie Hare'a. Nałożenie na siebie obydwu nurtów refleksji metaetycznej pozwala dostrzec kontury szczególnego rodzaju paradygmatu, określającego podstawowe kategorie myślenia, charakterystyczne dla zwolenników emotywizmu. Konstrukcyjne uchybienia, pojawiające się symetrycznie w każdej z trzech par odpowiadających sobie teorii, stanowią dowód nieusuwalnych ograniczeń emotywistycznego modelu metaetyki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Postawy - ukształtowanie postawy krytycznej względem powierzchownych sformułowań współczesnych dylematów moralnych
Kompetencja – umiejętność samodzielnej analizy strukturalno-semantycznej dyskursu etycznego.
Wiedza – znajomość podstawowych założeń teoretycznych współczesnego emotywizmu/preskryptywizmu oraz ich odniesień do klasycznych rozstrzygnięć systemowych w obrębie brytyjskiej filozofii moralnej
Kryteria oceniania
Ocena oparta będzie uczestnictwo w wykładzie oraz przedłożenie jednej pracy pisemnej (1500 słów) dotyczącej tematyki przedmiotu
Literatura
Moore, G. E., Principia Ethica, tłum. C. Znamierowski, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa, 1919 (excerpts)
R. M. Hare, Moral Thinking. Aletheia, 2006 (excerpts)
Smith, A., Teoria uczuć moralnych, PWN, Warszawa, 1989, tł. Danuta Petch (excerpts)
Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, tł. Znamierowski, C., PWN, Warszawa, 1963.
Moore, G. E., Principia Ethica,, 1919 (excerpts)
R. M. Hare, Moral Thinking, OUP, 1990 (excerpts)
Smith, A., Theory of Moral Sentiments, PWN, OUP, 1960 (excerpts),
Hume D., Treatise on Human Nature, Edinbourgh, 1975 (excerpts),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: