WHF: Antropologia filozoficzna WF-FI-212-WHFZEM25
Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny, raczej koncentrują się na ukazaniu klasycznej koncepcji człowieka, ale zarazem obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W05 - Student/ka przedstawia rozwój głównych stanowisk antropologicznych w historii filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznej i nowożytnej tradycji europejskiej
FI2_W06 - Student/ka charakteryzuje kluczowe pojęcia antropologii filozoficznej (np. natura ludzka, cielesność, duchowość, osoba) i ich interpretacje w różnych nurtach filozoficznych
FI2_U02 - Student/ka rekonstruuje i porównuje różne ujęcia człowieka w świetle wybranych tekstów filozoficznych, rozpoznając ich argumentacyjną strukturę
FI2_U10 - Student/ka analizuje różnice i zbieżności pomiędzy ujęciami antropologicznymi (np. dualistycznymi, personalistycznymi, naturalistycznymi), wskazując ich konsekwencje teoretyczne
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się (na podstawie egzaminu):
1. Odpowiedź ustna z zakresu materiału tematycznego wykładu (stawiane są trzy pytania, oceniane oddzielnie; z ocen wyciągana zostaje średnia arytmetyczna)
2. Odpowiedź ustna z przeczytanych trzech lektur obowiązkowych (studenci na zajęciach otrzymują zestawy pytań do przygotowania w ramach trzech obowiązkowych lektur; studenci na egzaminie otrzymują trzy pytania z różnych lektur; odpowiedzi oceniane są oddzielnie a ocena za tę część jest średnią arytmetyczną za ocenione odpowiedzi).
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z dwóch ocen składowych.
Rozkład procentowy ocen:
100 - 91% - ocena 5.0
90 - 81% - ocena 4.5
80 - 71% - ocena 4.0
70 - 61% - ocena 3.5
60 - 51% - ocena 3.0
0 - 50 % - ocena 2.0
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (sprawdzana jest lista obecności). Możliwe są dwie, usprawiedliwione nieobecności.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Andrzejuk A., Człowiek i decyzja, Navo, Warszawa 2007.
2. Delsol Ch., Esej o człowieku późnej nowoczesności, Znak, Kraków 2003.
3. Mazur P.S., Metafizyka istnienia człowieka, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2018.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Antropologia, red. S. Janeczek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
2. Böhme G., Antropologia filozoficzna, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1998.
3. Darowski R., Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
4. Delsol Ch., Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Znak, Kraków 2011.
5. Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Znak, Kraków 2004.
6. Gogacz M., Człowiek i jego relacje (Materiały do filozofii człowieka), Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985.
7. Gogacz M., Wokół problemu osoby, PAX, Warszawa1974.
8. Hołub G., Duchliński P., Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.
9. Mazur P.S., Zarys podstaw filozofii człowieka. Antropologiczne zastosowanie metody separacji, Kraków 2016.
10. Scruton R., O naturze ludzkiej, Zysk i S-ka, Poznań 2020.
11. Stępień T., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2013.
12. Wulf Ch., Antropologia. Historia – kultura – filozofia, IFIS PAN, Warszawa 2016.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: