WHF: Historia i geografia intelektu WF-FI-212-WHFZE24
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi sposobami rozstrzygania problematyki intelektu. Aspektem prezentowania zagadnień jest perspektywa historyczno-filozoficzna. Rozpoczyna się ona od zaprezentowania intelektu u Anaksagorasa a kończy sie rozstrzygnięciami Tomasza z Akwinu i Dunsa Szkota. Główny nurt prezentacji problematyki intelektu związany jest w starożytności i średniowieczu z rozstrzygnięciami Arystotelesa. Jednak rozstrzygnięcia tradycji platońskiej również są przedstawiane (Platon, Plotyn, Augustyn, Izaak ze Stella). Problematyka intelektu jest prezentowana zarówno w aspekcie przedmiotu, aktów, sprawności intelektualnych a także w różnych znajdujących się w tekstach nazwach odpowiadających intelektowi. Słuchacze zapoznają się z różnymi sposobami określania poznania intelektualnego (intelekt, umysł, rozum, inteligencja, sumienie). Te elementy stanowią podstawę dla zrozumienia tej problematyki u Tomasza z Akwinu, który korzystał zarówno z tradycji platońskiej (którą w dużej mierze krytykował) a także arystotelesowskiej na której się opierał. Tomaszowe rozumienie intelektu zostanie zaprezentowane przez charakterystykę aktów intelektu, jego przedmiotu, a także konsekwencje z tego wynikające (odniesienia w relacji do ciała a także do działań etycznych).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna historyczny rozwój wiodących idei filozoficznych (szczególnie w obszarze tematyk umysłu, rozumu, intelektu) na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii oraz w stopniu rozszerzonym główne kierunki podstawowych subdyscyplin filozoficznych (np. epistemologia, filozofia umysłu) oraz zależności zachodzące między tymi kierunkami.
Student wszechstronnie i dogłębnie zna poglądy wybranych wiodących autorów filozoficznych oraz zna bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej (szczególnie tematyki intelektu, rozumu, umysłu), a także w stopniu zaawansowanym zna metody interpretacji tekstu filozoficznego.
Student samodzielnie potrafi interpretować tekst filozoficzny, komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych źródeł oraz precyzyjnie formułować w mowie lub na piśmie złożone problemy filozoficzne, umie też stawiać tezy i krytycznie je komentować twierdzenia dotyczące tematyki wykładu.
Student potrafi rekonstruować i konstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice.
Kryteria oceniania
Ocenie końcowa składa się z:
1. oceny z egzaminu końcowego sprawdzającego wiedzę zdobyta w trakcie wykładu.
2. obecność na zajęciach (liczona według następujących kryteriów: 0 nieobecności – bdb; 1 nieobecność- db+; 2 nieobecności – db; 3 nieobecności – dst+; 4-7 nieobecności – ndst.)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Alexander of Aphrodisias, De intellectu, w: F.M. Schroeder, RB. Todd, Two greek aristotelian comenntators On the Intellect, Toronto 1990, s. 45-58.
2. Al-Kindi, On the Intellect, in: Classical Arabic Philosophy. An Anthology of Sources, transl. J. McGinnis, D.C. Reisman, Indianapolis, Cambridge 2007, s. 16-18.
3. Al-Farabi, On the Intellect, in: Classical Arabic Philosophy. An Anthology of Sources, transl. J. McGinnis, D.C. Reisman, Indianapolis, Cambridge 2007, s. 68-78.
4. Anaxagoras of Clazomenae, Fragments and Testimonia – A Text and Translation with notes and Essays by Patricia Curd, Toronto 2010.
5. Emilsson E.K., Plotinus on Intellect, Oxford 2007.
6. Fritz K., von, Nous, Noein and their Derivatives in Pre-Socratic Philosophy, in: Mourelatos A.P. (ed.), The Pre-Socratics: A collection of Critical Essays, New York 1974, s. 23-85.
7. Jan z La Rochelle, Summa de Anima, ed. J. G. Bougerol, Paris 1995.
8. Kubok D. Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei, Katowice 2004.
9. Lee R.A., Long Ch.P., Nous and Logos in Aristotle, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie”, 54 (2007) 3, s. 348-367.
10. Narecki K., Logos we wczesnej myśli greckiej, Lublin 1999.
11. Surzyn J., Pierwszy adekwatny przedmiot ludzkiego intelektu w rozumieniu Jana Dunsa Szkota, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 42 (2009) 7, s. 199-219.
W cyklu 2024/25_Z:
1. Alexander of Aphrodisias, De intellectu, w: F.M. Schroeder, RB. Todd, Two greek aristotelian comenntators On the Intellect, Toronto 1990, s. 45-58. |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość problematyki epistemologicznej związanej z filozofią starożytną i średniowieczną |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: