WHF: Filozofia Edyty Stein- rozumienie natury Boga i człowieka WF-FI-212-WHFMAZ24
Żaden okres historyczny nie widział tylu zwalczających się humanizmów, tj. tylu koncepcji człowieka, co okres w którym obecnie żyjemy. Błędne koncepcje człowieka, zwane ogólnie „błędem antropologicznym”, pociągają za sobą formułowanie błędnych zasad postępowania, powodując ostatecznie kryzys kultury, którego jesteśmy świadkami. Podobnie dzieje się z podejściem do problemu istnienia i natury Boga.
W odpowiedzi na współczesny kryzys rozumienia człowieka powstała teoria osoby w obszarze fenomenologii i personalizm. Wytworzyli ją tacy filozofowie jak: Max Scheler, Edyta Stein, Dietrich von Hildebrand, Karol Wojtyła, John Crosby. Ta „głęboka” filozofia osoby może być lekarstwem na współczesną, promowaną przez niektóre środowiska antropologię „płytką”, jednowymiarową, wręcz animalizującą człowieka.
Wykład będzie się koncentrował zasadniczo wokół dwóch zagadnień: czy Bóg istnieje i jaka jest Jego natura? oraz: co tak naprawdę znaczy istnieć jako osoba i jakie są tego konsekwencje w życiu codziennym? Odpowiedzi będziemy szukać przede wszystkim w filozofii Edyty Stein.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W05 Student/ka przedstawia historyczny rozwój idei osoby w tradycji personalistycznej oraz jej powiązania z głównymi nurtami filozofii nowożytnej i współczesnej.
FI2_W06 Student/ka omawia i interpretuje poglądy wybranych autorów: Hildebranda i Stein), wskazując różnice i wspólne założenia w personalistycznych koncepcjach osoby.
FI2_U02 Student/ka formułuje złożony problem filozoficzny dotyczący tożsamości osoby, wolności, relacyjności lub godności i przedstawia stanowisko wraz z jego uzasadnieniem.
FI2_U10 Student/ka Student/ka rekonstruuje
i porównuje typowe argumentacje charakterystyczne dla filozofii personalistycznej, np. w odniesieniu do zagadnień antropologicznych i teologicznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Aktywny udział w zajęciach – 10 pkt
3. Zdanie egzaminu ustnego – 30 pkt
Dopuszczalna są dwie nieobecności.
Skala ocen końcowa:
0–25 pkt 2.0 – niedostateczny
26–30 pkt 3.0 – dostateczny
31–35 pkt 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt 4.0 – dobry
41–45 pkt 4.5 – dobry plus
46–50 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Stein, E., „Byt skończony a byt wieczny", tłum., I. J. Adamska, Poznań, Wydawnictwo W drodze 1995.
2. - Św. Teresa Benedykta od Krzyża, Edyta Stein, „Budowa osoby ludzkiej. Wykład z antropologii filozoficznej”, tłum., G. Sowiński, Kraków 2015.
3. - „Spór o prawdę istnienia. Listy Edith Stein do Romana Ingardena”, tłum., M. Klentak-Zabłocka, A. Wajs, Warszawa 1994.
Literatura uzupełniająca
1. Stein, E., "O zagadnieniu wczucia", tłum. D. Gierulanka i J. F. Gierula, Kraków, Znak 1988.
2. Hildebrand, D. von, „Metafizyka wspólnoty. Rozważania nad istotą i wartością wspólnoty”, tłum. J. Zychowicz, Kraków WAM, 2012.
3. - Sokolowski, R., „Wprowadzenie do fenomenologii”, tłum.: M. Rogalski, Kraków WAM, 2012.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Źródła: Opracowania: - Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: