WHF: Antropologia filozoficzna WF-FI-212-WHFHF-ZE22
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu klasycznej koncepcji człowieka, ale zarazem obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd..
Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach.
Przyjmuje się następującą skalę ocen:
5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi
4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi
4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi
3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi
3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi
2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi
Wykład jest obowiązkowy. Oceniana będzie również obecność na zajęciach według następujących kryteriów:
1-2 nieobecności - bdb
3-4 nieobecności - db
5-6 nieobecności - dst
7-15 nieobecności - ndst.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
„Antropologia”, red. S. Janeczek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
A. Andrzejuk, „Człowiek i decyzja”, Navo, Warszawa 2007.
G. Böhme, „Antropologia filozoficzna”, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1998.
R. Darowski, „Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Ch. Delsol, „Esej o człowieku późnej nowoczesności”, Znak, Kraków 2003.
Ch. Delsol, „Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych”, Znak, Kraków 2011.
M. Gogacz, „Człowiek i jego relacje (Materiały do filozofii człowieka)”, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985.
M. Gogacz, „Wokół problemu osoby”, PAX, Warszawa1974.
G. Hołub, P. Duchliński, „Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.
P.S. Mazur, „Zarys podstaw filozofii człowieka. Antropologiczne zastosowanie metody separacji”, Kraków 2016.
P.S. Mazur, „Metafizyka istnienia człowieka”, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2018.
R. Scruton, „O naturze ludzkiej”, Zysk i S-ka, Poznań 2020.
T. Stępień, „Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu”, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2013.
B. Suchodolski B., „Kim jest człowiek?”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.
F. Fukuyama, „Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej”, Znak, Kraków 2004.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: