WHF: Myśl Jacques'a Lacana - psychoanaliza i filozofia WF-FI-212-WHFHF-PT22
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z myślą Jacques'a Lacana. Koncentruje się raczej na filozoficznym aspekcie myśli Lacana, pokazuje nowatorskość jego rozwiązań w kontekście kierunków filozoficznych: kartezjanizmu, strukturalizmu, psychonalizy freudowskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz o źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania. Zna i rozumie zaawansowaną terminologię wybranej subdyscypliny filozoficznej w wybranym języku obcym.
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze. Potrafi precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy i krytycznie je komentować.
Kryteria oceniania
Kryterium oceniania będzie test (typu prawda-fałsz), który ma na celu weryfikację wiedzy i zrozumienia treści przekazywanych na wykładzie. Materiał wymagany na teście będzie obejmował lekturę maksymalnie 5 tekstów (artykułów i rozdziałów), które zostaną podane w trakcie zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Easthope Anthony, Lacanowska interpretacja Kartezjusza, przeł. T. Mazur, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, 3, 2000.
Fink Bruce, Kliniczne wprowadzenie do psychoanalizy Lacanowskiej. Teoria i technika, przeł. Ł. Mokrosiński, Warszawa 2002.
Lang Hermann, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana, przeł. P. Piszczatowski, Gdańsk 2005.
Drwięga, M. (2012). Wszystko to dzieje się na innej scenie. Podmiotowość w psychoanalizie Jacques’a Lacana i kwestia odpowiedzialności oraz motywów
działania. Anthropos?, 18–19, 128–151.
Choińska, B. (2014). Podmiot i dyskurs w świetle myśli wybranych przedstawicieli poststrukturalizmu francuskiego. Kraków: Universitas.
Leder, A. (2007). Nauka Freuda w Epoce Sein Und Zeit. Warszawa: Fundacja
Aletheia.
Mikurda, K. (2015). Nie-Całość. Żiżek, Dolar, Żupancic. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: