SP: Etyka jako nauka o spełnionym życiu WF-FI-212-SPROZ25
Ćwiczenia stanowić będą próbę odczytania propozycji współczesnego niemieckiego filozofa Roberta Spaemanna, który ujmuje etykę jako naukę o spełnionym życiu. Na zajęciach będziemy zarówno interpretować koncepcję, przedstawioną w książce „Szczęście a życzliwość. Esej o etyce”, jak i krytycznie się do niej odnosić. Zastanowimy się, na ile próba powiązania teleologizmu z deontologizmem podjęta przez Spaemanna okazała się udana. Celem ćwiczeń będzie krytyczna analiza tekstu, próba rozpoznania przyjętych przez autora założeń, a także racjonalnie uzasadniona ocena wniosków, do jakich doszedł w efekcie prowadzonych przez siebie rozważań.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W04 - student/ka wyjaśnia główne koncepcje etyczne dotyczące spełnionego życia na podstawie tekstów Roberta Spaemanna oraz posługuje się zaawansowaną terminologią filozoficzną dotyczącą etyki.
FI2_W09 - student/ka 1) charakteryzuje typy tekstów filozoficznych (źródłowych i wtórnych) związanych z etyką spełnionego życia.
2) wymienia kluczowe źródła i opracowania z zakresu etyki spełnionego życia dostępne w akademickich bazach danych.
FI2_U03 - student/ka samodzielnie formułuje i uzasadnia własne stanowiska etyczne dotyczące zagadnień spełnionego życia, posługując się precyzyjnymi argumentami oraz krytycznie ocenia stanowiska innych autorów.
FI2_U05 - student/ka rozpoznaje i wskazuje logiczne błędy i sprzeczności w dyskusjach na temat etyki spełnionego życia oraz na ich podstawie odpowiada na krytykę z różnych perspektyw filozoficznych.
FI2_K02 - student/ka aktywnie uczestniczy w dyskusjach na temat wartości i celów życia ludzkiego, łącząc refleksję filozoficzną z kontekstami społecznymi i kulturowymi.
FI2_K04 - student/ka identyfikuje dylematy etyczne związane ze spełnionym życiem w kontekście odpowiedzialności indywidualnej i społecznej oraz proponuje etycznie uzasadnione sposoby ich rozwiązania.
Weryfikacja efektów:
Prezentacja na zajęciach, dyskusja na zajęciach, zaliczenie ustne
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Prezentacja na zajęciach – 10 pkt
3. Aktywność na zajęciach – 10 pkt.
4. Udział w zaliczeniu ustnym – 15 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Zaliczenie ustne.
Skala ocen (zaliczenie ustne):
0–7 pkt – niedostateczny (2.0)
8–9 pkt – dostateczny (3.0)
10–11 pkt – dostateczny plus (3.5)
12 pkt – dobry (4.0)
13 pkt – dobry plus (4.5)
14–15 pkt – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–22 pkt 2.0 – niedostateczny
23–27 pkt 3.0 – dostateczny
28–32 pkt 3.5 – dostateczny plus
33–37 pkt 4.0 – dobry
38–41 pkt 4.5 – dobry plus
42–45 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
Robert Spaemann, Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, tłum. J. Merecki, Lublin 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: