SP: Dylematy moralne WF-FI-212-SPROZ24
Przedmiotem dociekań podczas seminarium jest istota dylematów moralnych, ich natura, a także rodzaje oraz sposoby rozstrzygania.Usiłując rozwikłać te kwestie uczestnicy nawiązują do kategorii wolności, obowiązków, praw, ideałów oraz m.in. do problematyki: słabej woli, podwójnego skutku, mniejszego i koniecznego zła.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna filozoficzne definicje dylematu moralnego, opisuje jego naturę, prezentuje argumenty za i przeciw istnieniu dylematów moralnych, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z nimi i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje różne rodzaje dylematów moralnych
Umiejętności: student analizuje teksty filozoficzne dotyczące problematyki dylematów moralnych, identyfikuje argumenty filozoficzne oraz tkwiące u ich podstaw założenia, interpretuje fenomen dylematu moralnego, rozpoznaje jego źródła, poddaje krytyce główne teorie dylematu moralnego
Kompetencje: student, pracując samodzielnie i w grupie opracowuje oraz prezentuje analizę dylematu moralnego, a jednocześnie zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat sposobów jego rozstrzygania, mając świadomość złożoności tej problematyki
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie definiuje dylematu moralnego, nie prezentuje różnych jego rodzajów
- na ocenę 3 (dst.): student definiuje dylemat moralny, wymienia jego różne rodzaje, ale nie potrafi ich opisać, wyróżnia kategorie związane z dylematem moralnym, ale nie ukazuje relacji, jakie między nimi zachodzą
- na ocenę 4 (db.): student definiuje dylemat moralny i opisuje jego różne rodzaje, wyjaśnia, na czym polegają związki między dylematem moralnym a innymi kategoriami etycznymi
- na ocenę 5 (bdb.): student definiuje dylemat moralny i szczegółowo opisuje jego naturę, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z dylematem moralnym i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje i tłumaczy różne rodzaje dylematów moralnych
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie analizuje fenomenu dylematu moralnego
- na ocenę 3 (dst.): student rozpoznaje źródła dylematów moralnych
- na ocenę 4 (db.): student analizuje fenomen dylematu moralnego, rozpoznaje jego źródła
- na ocenę 5 (bdb.): student szczegółowo analizuje fenomen dylematu moralnego, rozpoznaje jego źródła i skutki, poddaje racjonalnej krytyce główne teorie dylematu moralnego
Kompetencje:
Oceniana jest zdolność do indywidualnego i grupowego opracowania oraz przedstawienia analizy dylematu moralnego, a także stopień racjonalnego podejścia do fenomenu dylematu moralnego, charakteryzujący się świadomością jego złożoności i wieloaspektowości.
Student jest zobowiązany do przygotowania i przedstawienia trzech prezentacji, obejmujących: analizę wskazanych tekstów. Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia ustnego oraz ocena z prezentacji.
Literatura
Barbara Chyrowicz "O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne: ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania", Znak, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: