SP: Zagadnienia metafizyki analitycznej WF-FI-212-SPM-P21
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania, przez filozofów analitycznych, podstawowych problemów metafizycznych, jak kwestia istnienia i istoty, identyczności, jedności, przyczynowości, realizmu i antyrealizmu ontologicznego.
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze sposobami rozwiązywania, przez filozofów analitycznych, podstawowych problemów metafizycznych, jak kwestia istnienia i istoty, identyczności, jedności, przyczynowości, realizmu ontologicznego. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie zawansowaną terminologię filozoficzną w języku polskim z głównych subdyscyplin filozoficznych, zna i rozumie wszechstronnie i dogłębnie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie etyki, filozofii polityki, filozofii społecznej, filozofii kultury, filozofii religii, potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami, jest gotów do samodzielnego podejmowania i inicjowania profesjonalnych działań badawczych, a także planowania i organizowania ich przebiegu, jest gotów do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie wie jakie są podstawowe problemy metafizyki analitycznej
ocena dostateczna (3) student wie jakie są podstawowe problemy poruszane we współczesnej metafizyce analitycznej i jakie są propozycje ich rozwiązania, ale nie zna metod dochodzenia do wymienionych rozwiązań
ocena dobra (4) - student zna rozwiązania omawianych na zajęciach problemów metafizycznych oraz sposoby dochodzenia do nich
ocena bardzo dobra (5) - student zna rozwiązania szczegółowych problemów metafizycznych w filozofii analitycznej oraz rozumie szczegółowe strategie argumentacyjne.
Umiejętności:
Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy metafizycznej oraz umiejętność oceny takiej argumentacji.
Kompetencje społeczne:
Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk).
Literatura
Ajdukiewicz K., W sprawie pojęcia istnienia, w: Tenże, „Język i poznanie”, t. 1,Warszawa 1960.
Ajdukiewicz K., W sprawie uniwersaliów. [W:] Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1985.
Bocheński J. M., O systemie, w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.
Czeżowski T., O indywiduach oraz istnieniu, w: „Szkice filozoficzne Romanowi Ingardenowi w darze”, Warszawa-Kraków 1964.
Czeżowski T., O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty 2004.
Jadacki J. J., Spór o granice istnienia, Warszawa 1998.
Kokoszyńska M., W sprawie walki z metafizyką, w: „Przegląd Filozoficzny”, 41(1938) z. 1.
Leśniewski S., Krytyka logicznej zasady wyłączonego środka. [W:] „Przegląd Filozoficzny”, (1913).
Leśniewski S., O podstawach matematyki, w: Przegląd Filozoficzny, r. XXXIV (1931).
Meinong A., O teorii przedmiotu, tłum. Lubowiecki T., Mizera J., w: „Principia” 1994, t. 8 – 9.
Perzanowski, Byt, w: „Studia Filozoficzne, 1988, 6-7.
Wojtysiak J., Istnienie. Podstawowe koncepcje, w: „Studia metafilozoficzne”, t. 2, Lublin 2002.
Zawirski Z., Przyczynowość a stosunek funkcjonalny, w: „Przegląd Filozoficzny” (1912).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: