SP: (Neo)platonizm w nowożytnej filozofii brytytjskiej WF-FI-212-SPKU25
Celem seminarium jest analiza wpływów tradycji platońskiej i neoplatonizmu na myśl filozoficzną w Wielkiej Brytanii w XVII i XVIII wieku. Seminarium koncentruje się na autorach związanych z grupą Platoników z Cambridge (Henry More, Ralph Cudworth, Joseph Glanvill) oraz późniejszych filozofach, takich jak George Berkeley, u których obecne są echa platońskich i neoplatońskich idei. Uczestnicy seminarium będą badać, jak (neo)platonizm kształtował rozumienie natury, Boga, duszy, rozumu, moralności i porządku świata w kontekście przemian religijnych, naukowych i politycznych w epoce nowożytnej. Seminarium ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy historii filozofii, teologii, historii idei. Istotną częścią zajęć będzie dyskusja nad interpretacją tekstów i ich znaczeniem w kontekście epoki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W04 - Student/ka wyjaśnia główne idee i koncepcje (neo)platonizmu w kontekście nowożytnej filozofii brytyjskiej, posługując się zaawansowaną terminologią filozoficzną.
FI2_W09 - Student/ka wyszukuje i analizuje kluczowe teksty filozoficzne dotyczące (neo)platonizmu w brytyjskiej tradycji filozoficznej, wykorzystując specjalistyczne narzędzia informacyjne.
FI2_U03 - Student/ka samodzielnie interpretuje i komentuje tezy związane z (neo)platonizmem, formułując własne argumenty i konfrontując różne stanowiska filozoficzne.
FI2_U05 - Student identyfikuje błędy logiczne i nieścisłości w dyskusjach na temat (neo)platonizmu oraz na ich podstawie formuuje logiczne odpowiedzi na krytykę
FI2_K02 - Student aktywnie uczestniczy w dyskusjach na temat wpływu (neo)platonizmu na rozwój nowożytnej filozofii brytyjskiej, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy.
FI2_K04 - Student rozpoznaje problemy filozoficzne i etyczne związane z (neo)platonizmem oraz proponuje ich rozwiązania, wykazując odpowiedzialność naukową i społeczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: