SP: Humor, przyjemność, komedia – analiza tekstów filozoficznych WF-FI-212-SPH-P21
Celem seminarium przedmiotowego jest nauka i doskonalenie umiejętności analizy tekstów filozoficznych (zarówno historycznych, jak i systematycznych) oraz wprowadzenie studenta do problematyki związanej ze śmiechem, humorem i komizmem w historii filozofii. Student na podstawie tekstów starożytnych (Platona i Arystotelesa), a także współczesnych (Bergson, Dziemidok, Berger, Critchley) potrafi wskazać historyczny rozwój zagadnień
"śmiechu, humoru oraz komizmu", a także wymienić rozmaite, wskazywane przez filozofów funkcje tych zjawisk.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w sposób pogłębiony i wszechstronny dostrzega zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz zna zawansowaną terminologię filozoficzną w języku polskim z głównych subdyscyplin filozoficznych. Zna też sposób użycia profesjonalnych narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na dziedziny filozoficzne, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny filozoficznej i jej problematyki. Student też twórczo potrafi wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji oraz samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze. Potrafi ujawniać wady lub błędy logiczne wypowiedzi ustnych lub pisemnych oraz określać wpływ tych wad lub błędów na perswazyjność argumentów oraz formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę. Student nabywa kompetencji uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego. Absolwent jest gotowy do rozpoznawania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą badawczą lub publikacyjną, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywnego rozwiązywania tych problemów.
4 ECTS:
4 ECTS:
30h - aktywny udział w zajęciach
60h - samodzielna lektura tekstów
30 h -przygotowanie się do egzaminu
120h
120h/30h = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Esej
Kryterium oceniania będzie praca pisemna (esej), który zweryfikuje umiejętność studenta analizy tekstów filozoficznych oraz wiedzę z zakresu filozofiicznych koncepcji zagadnienia przyjemności.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. B. Dziemidok, Komizm (fragmenty)
2. Platon, Fileb
3. Arystotelesa, Etyka nikomachejska (ks. VII i X - fragmnenty)
4. H. Bergson, Śmiech. Esej o komizmie
5. S. Morawski, Paradoksy filozofii komizmu
6. Peter L. Berger, Redeeming laughter : the comic dimension of human experience.
7. F. H. Buckley. Morality of laughter
8. S. Critchley, O humorze
9. Strategies of humour / ed. by Alina Kwiatkowska and Agnieszka Stanecka
10. N. Carroll, Humour : a very short introduction
11. J. Kolbusz-Buda, Humour and laughter - a philosophical sketch
12. The psychology of humor : an integrative approach / Red A. Martin, Thomas E. Ford.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Student zna podstawy etyki, historii filozofii, dodatkowo zna wzajemne (historyczne i współcześnie debatowane) związki filozofii z psychologią, potrafi wskazać problemy filozoficzne w psychologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: