SP: Filozoficzne aspekty nauk przyrodniczych WF-FI-212-SPFP-SW22
Zajęcia dotyczą wybranych aspektów filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest zaprezentowanie i przeanalizowanie oraz przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych
- analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi
Umiejętności:
- analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych
- wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych
Kompetencje:
- interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych
- pracuje w zespole i wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć
Kryteria oceniania
Ocena 5:
- bezbłędnie rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych
- w pełni trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi
- całkowice adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych
- w pełni prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych
- intensywnie i z zaangażowaneim interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych
- bardzo aktywnie pracuje w zespole i wykazuje dużą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć
Ocena 4:
- poprawnie, choć z błędami rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych
- częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi
- częściowo adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych
- zasadniczo prawidłowo, choć nie bezbłędnie wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych
- zauważalnie i z widocznym zaangażowaniem interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych
- średnio aktywnie pracuje w zespole i wykazuje częściową kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz średnio często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć
Ocena 3:
- w zadowalający sposób rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych
- sporadycznie i częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi
- zadowalająco, ale z błędami adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych
- tylko niekiedy prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych
- w małym stopniu interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych
- rzadko aktywnie pracuje w zespole i wykazuje małą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz sporadycznie dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć
Literatura
Literatura przedmiotu:
- Z. Hajduk, Filozofia nauk przyrodniczych, Lublin 2012
- A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006
- M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992
- S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985
- E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych, Warszawa 1994
- A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993
- J. Kmita (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Warszawa-Wrocław 1987
- J. Życiński, Elementy filozofii nauki, Kraków 2015
- J. Turek, Filozoficzne interpretacje faktów naukowych, Lubin 2009
Literatura szczegółowa zostanie podana na życzenie uczestników zajęć.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia odbywają się na miejscu w trybie stacjonarnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: