Seminarium magisterskie z etyki i bioetyki 2 WF-FI-212-SM2-KOB
Głównym celem seminarium jest analiza inspiracji chrześcijańskich we współczesnej refleksji etycznej i bioetycznej. Tego rodzaju inspiracje odnoszą się najczęściej do stosowania w interpretacji fenomenu moralności takich kategorii poznawczych jak chrześcijańska wizja sumienia, prawa naturalnego, wolności czy godności osoby ludzkiej. Tego rodzaju odwołanie się do dziedzictwa myśli chrześcijańskiej występuje dzisiaj u wielu autorów, reprezentujących także świecką czy humanistyczną wizję człowieka, świata i kultury. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich racjonalnych uzasadnień. Zwieńczeniem seminarium, po czterech semestrach, jest przygotowanie pracy magisterskiej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w zajęciach - 30
Lektura książek i artykułów - 90
Suma godzin - 120
Liczba ECTS - 4  | W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach - 30
Lektura książek i artykułów - 90
Suma godzin - 120
Liczba ECTS - 4  | W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym, bezpośredni - 2 ECTS:
* udział w zajęciach - 30 godz.
* udział w zaliczeniach poza zajęciami - 5 godz.
* udział w konsultacjach - 15 godz.
Kontakt z prowadzącym, pośredni - 2 ECTS:
* przygotowanie do zajęć - 20 godz.
* projekt pracy magisterskiej - 30 godz.  | 
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W09 - 1) Student wymienia profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze wykorzystywane w badaniach filozoficznych (np. Philosopher’s Index, JSTOR, SCOPUS, PhilPapers). 2) Student rozpoznaje typy źródeł (tekst źródłowy, opracowanie, recenzja) dostępne w specjalistycznych bazach filozoficznych i odróżnia akademickie źródła pierwotne i wtórne od materiałów popularnonaukowych i publicystycznych. 3) Student przytacza przykłady efektywnego wykorzystania wyszukiwarki akademickiej w procesie projektowania pracy magisterskiej.
FI2_W10 - Student wymienia typy profesjonalnych narzędzi wyszukiwawczych wykorzystywanych w badaniach filozoficznych (np. bazy danych, indeksy cytowań, repozytoria) i przytacza przykłady wykorzystania zasobów informacyjnych w procesie pisania pracy magisterskiej.
FI2_U01 - Student sprawnie posługuje się zaawansowanymi narzędziami ICT (np. menedżerami bibliografii, narzędziami do analizy tekstów, korpusami), selekcjonując i integrując informacje ze źródeł pisanych i cyfrowych.
FI2_U03 - Student samodzielnie formułuje hipotezy badawcze i rozwija je przy użyciu adekwatnej argumentacji filozoficznej oraz metodologicznej, wykazując twórcze podejście do opracowywanego zagadnienia podczas pracy seminaryjnej.
FI2_U04 - Student rekonstruuje i analizuje złożone argumentacje filozoficzne, precyzyjnie identyfikując tezy, przesłanki i zależności logiczne, także w dyskusjach seminarium.
FI2_U05 - Student identyfikuje błędy logiczne w analizowanych wypowiedziach oraz ocenia ich wpływ na jakość argumentacji, a także opracowuje odpowiedź odporną na krytykę.
FI2_U08 - Student tworzy spójne, zaawansowane strategie argumentacyjne w odniesieniu do różnych problemów filozoficznych, wykazując znajomość kilku nurtów filozoficznych i ich metod poznawczych.
FI2_U09 - Student prowadzi systematyczną, samodzielną pracę badawczą pod kierunkiem promotora, planując jej etapy, gromadząc dane i opracowując kolejne części pracy magisterskiej.
FI2_K03 - Student samodzielnie podejmuje działania badawcze, organizuje własną pracę, ustala harmonogram pisania pracy oraz poddaje go regularnej ewaluacji.
FI2_K04 - Student identyfikuje problemy etyczne związane z prowadzeniem badań (np. plagiat, rzetelność źródeł), respektuje zasady uczciwości akademickiej i jest gotów do odpowiedzialnego publikowania wyników pracy.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach;
2. Przygotowanie lektur i aktywny udział w zajęciach;
3. Przygotowanie projektu pracy magisterskiej.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a problem nihilizmu, Kraków 2019. (fragmenty)
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2017. (fragmenty)
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a fenomen życia, Kraków 2016. (fragmenty)
Literatura uzupełniająca:
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003.
Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011.
Ślęczka-Czakon D., Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004.
Uwagi
| 
                     W cyklu 2025/26_L: 
                    Brak  | 
            
        
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: