Seminarium magisterskie z filozofii bytu 4 -konsultacje WF-FI-212-SEMMAZ4
Seminarium z metafizyki posiada dwa cele:
- pierwszym celem jest wspólne pogłębianie metafizycznych zagadnień.
- drugim celem seminarium jest pomoc w pisaniu prac magisterskich i dyplomowych (seminaryjnych). Tematy prac mogą wybrać sami studenci lub proponowane są przez profesora. Są to tematy zarówno z metafizyki ogólnej jak i metafizyk szczegółowych. Podejmujemy zagadnienia m.in. z filozofii człowieka, (zagadnienie ludzkiej duszy, natury i granic wolności, godności człowieka) z filozofii Boga i religii, z dylematów współczesnej kultury (np. z ontologicznych podstawy teorii gender, z różnych aspektów antysemityzmu) czy z metodologii metafizyki.
Tematy te podejmujemy z perspektywy metafizycznej, tzn. szukamy koniecznych czynników i ostatecznych przyczyny badanych zjawisk i problemów.
Seminarium staramy się prowadzić w ten sposób, aby uczestniczy mogli pogłębić nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również nabyć pewnych umiejętności praktycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student(ka)posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej lub seminaryjnej, zna zasady pisania prac magisterskich i seminaryjnych.
Umiejętności: potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, posiadł znajomość pisania artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej.
Kompetencje: Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych.
Kryteria oceniania
Przygotowanie pracy magisterskiej lub seminaryjnej (dyplomowych) (ok. 12 stron). Przedstawienie jej na seminarium. Studenci, którzy wybrali "Seminarium z filozofii bytu" jako drugie seminarium zobowiązani są do napisania i zaprezentowania krótkiej pracy seminaryjnej (dyplomowej).
Na ocenę 2: nie złożył pracy dyplomowej, nie zna podstawowych pojęć, nie brał udziału w dyskusji.
na ocenę 3: przygotował pracę, ale zrobił to powierzchownie.
na ocenę 4: brał udział w dyskusji, przygotował pracę przedstawił ją sposób zrozumiały dla uczestników, starał się krytycznie oceniać referowane poglądy.
na ocenę 5: czynnie uczestniczył w zajęciach, zna zasady pisania prac naukowych, przedstawił omawiany temat w sposób interesujący i oryginalny.
Szczegółowe kryteria zostaną podane na pierwszym seminarium.
Literatura
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.
- Ajdukiewicz K., „Język i poznanie”, t. I, Warszawa 1985.
- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036.
- Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji.
List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o-
przyczynach-kryzysu-kosciola.
- Bocheński J. M., „Współczesne metody myślenia”, Poznań 1992.
- Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998.
- Buckley M. J., “Ateizm w sporze z religią”, tłum. M. Frankiewicz, Kraków
2009.
- Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości
bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w
kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej
Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl.
- Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, Lublin 1989.
- Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.
- Kołakowski L., “Chrześcijaństwo”, Kraków 2019.
- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011.
- Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Olsztyn 2007.
- MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii
katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013.
- Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K.
Krzemieniowa, Warszawa 1994.
- Maryniarczyk A., Gudaniec A., (red.), „Rozum otwarty na wiarę”, Lublin 2000.
- Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”,
Warszawa 2003.
- Michalski K. (red.), “Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel
Gandolfo”, Kraków 2006.
- Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W
poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań
dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016.
- Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj
potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn.
- Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”,
tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M.
Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001.
- White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki,
Kraków 2008.
- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na
rzecz teizmu”, Poznań 2012.
- Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: