Seminarium magisterskie z filozofii bytu 1 WF-FI-212-SEMMAZ1
Seminarium z metafizyki posiada dwa cele.
Pierwszym celem jest wspólne pogłębianie zagadnień z metafizyki. Co roku wybieramy nieco inne zagadnienie metafizyczne. Wybór tematów w dużej mierze zależy to od studentów.
Celem drugim seminarium jest pomoc w pisaniu prac magisterskich i seminaryjnych. Tematy tych prac wybierają sami studenci, są to tematy zarówno z metafizyki ogólnej jak i szczegółowej. Studenci mogą wybrać tematy np. z metodologii metafizyki, z filozofii człowieka, (np. zagadnienie ludzkiej duszy, godności człowieka, natury i granic wolności) z filozofii Boga i religii czy też ze współczesnej kultury (np. zagadnienie antysemityzmu).
Tematy te podejmujemy z perspektywy metafizycznej, tzn. doszukując się i wskazując na ostateczne przyczyny badanych zjawisk i problemów.
Korzyści uczestniczenia w seminarium będą więc zarówno teoretyczne jak i praktyczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student(ka)posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej, zna zasady pisania prac magisterskich.
Umiejętności: potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, posiadł znajomość pisania artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej.
Kompetencje: Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych, pomocną dla pełniejszego ujęcia opracowywanego tematu. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych przy użyciu metod tradycyjnych, jak i z wykorzystaniem zdobyczy techniki.
Kryteria oceniania
W trakcie seminarium profesor wprowadza w temat, organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje, podsumowuje wypowiedzi studentów, dokonuje oceny: przygotowania do dyskusji, formy wypowiedzi, udziału w dyskusji. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja wymianie poglądów, prowadzenia dialogu.
Przekazywanie szczegółowej wiedzy poprzez wygłaszane referaty przez seminarzystów bądź dokonywane prezentacje i dyskusja nad przedłożonymi treściami.
Metoda seminaryjna opiera się ona na kompetentnych wypowiedziach przygotowanych do dyskusji studentów
Kryterium oceniania:
Przygotowanie pracy magisterskiej. Przedstawienie jej na seminarium. Studenci, którzy wybrali "Seminarium z filozofii bytu" jako drugie seminarium zobowiązani są do wygłoszenia referatu naukowego, nie korzystając z notatek. Na ocenę 2: nie przygotował pracy, lub referatu; nie zna podstawowych pojęć, nie brał udziału w dyskusji.
na ocenę 3: przygotował pracę lub referat, ale zrobił to powierzchownie.
na ocenę 4: brał udział w dyskusji, przygotował pracę lub referat i przedstawił go w sposób zrozumiały dla uczestników, starał się krytycznie oceniać referowane poglądy
na ocenę 5: czynnie uczestniczył w zajęciach, zna zasady pisania prac naukowych, przedstawił omawiany temat w sposób interesujący i oryginalny.
Szczegółowe kryteria zostaną podane na pierwszym seminarium.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic
Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001
- Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa
1968.
- Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii
- Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin
1994.
- Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji
egzystencjalnej”, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
- Ajdukiewicz K., „Język i poznanie”, t. I, Warszawa 1985.
- Bocheński J. M., „Współczesne metody myślenia”, Poznań 1992.
- Gilson E., "Byt i istota", tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963.
- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków
2011.
- “Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”,
red. K. Michalski, Kraków 2006.
- Darowski R., „Filozofia człowieka. Zarys problematyki”, Kraków 2008.
- Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Olsztyn 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: